lördag 14 december 2013

Det börjar bli tajt om tid...

Nu närmar det sig med stormsteg! Julhelgen alltså... Det blir man varse inte minst på facebook där statusuppdateringarna om julbak, godistillverkning, julklappsinköp, granar och en jäkla massa mys avlöser varandra. Själv har jag fortfarande ingen julkänsla. Undrar om jag håller på att förvandlas till en liten läskig Grinchen!?!
Lite julkänsla var det förstås i går på jobbet när vi fick lyssna till Lunds Lucia i Knutsalen på Rådhuset (jorå! Fiiiint ska de va!)- en fördel med nya arbetsplatsen! Och när det började skymma över Helsingör på eftermiddagen och min goa vän T och jag satt ute på det vackert julbelysta torget och drack varsin Irish Coffee med julmusik på lagom nivå - då var det Christmasfeeling så hjärtat nästan svämmade över av nostalgi!
Denna näst sista lördag före jul hade jag tänkt köpa de sista julklapparna och sedan dra i gång mitt, VÄLDIGT försenade decembermys, men så blev det icke! En ynka julklapp kom med hem från city och med det klena, lätt deprimerande utfallet var det bara att dra till gymmet och svettas ut besvikelsen. Hårt pass (annars är det väl ingen mening med det!) och sedan hem för att gofika med de lördagsarbetande sönerna. Därefter nästa kraftansträngning: Citygross. I morgon har nämligen denna tröttsamt prokrastrinerande lilla bloggerska och kvinna bjudit hem en lite utvidgad La Familia på glöggkväll. Nemas problemas i och för sig, men ett par timmar före är det adventsfika hos svärisarna så det känns som om schemat för morgondagen blir ganska så tajt...
Granen är i alla fall hembaxad och står i en balja med vatten i uterummet i väntan på att få komma in i de finare salongerna. So far so good! När den väl är på plats och står där och lyser med glimmande kulor i rött och silver så vore det väl sjutton om julkänslan inte infinner sig!? Och lusten att baka, något försenat, lussekatterna, saffransbiscottin, knäckebrödet, mjuk pepparkaka och allt det andra som förväntas på julafton.
Paket ska slås in (och handlas...), sill läggas in, korven stoppas, köttbullarna trillas och fisken ska lutas, fönstren ska putsas, huset ska fejas, ögon ska tindra och ljusen ska glimma... Oh my! Tror jag går och värmer lite glögg... Det är ju en dag i morgon också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar