söndag 22 december 2013

Dan före dan före dopparedan...

Det vill sig icke detta år! Julkänslan är så oroväckande frånvarande så det är skrämmande. Så påtagligt skrämmande att en före detta kollega utbrast: "Oh! Du har turned in to Grinchen"! Ja, det är inte utan att jag kan känna mig lite grönaktig...

I går gjorde jag en kraftansträngning och kastade mig ut i regn och blåst för att handla hem mat och få julklapparna köpta. Mitt nyårslöfte, förutom det gamla vanliga om rökning och snusning, ska bli

att prokastrinera mindre! Kan hända att ni ser mig med julklappsinköp redan i februari nästa år! Och Jansson ska ligga i frysen senast till midsommar.

Plötsligt fick "En man i byrålådan" en helt annan innebörd! "Tänk att ha Jansson i frysen. I en liten form bland allt det andra...". Det sista var en liten utvikning från dagens inlägg! På spåret igen:

Det mesta av maten är i kylskåpet, köttbullarna (kan vara mina genom tiderna godaste köttbullar!) är klara, sillen i lag och nu kvarstår julgodis och lite kakbak, inslagning av julklappar, rimmande, skinkstekning och griljering samt inköp av de alkoholhaltiga dryckerna och lite smått och glömt.

Vad tusan! Något ska man göra lillejulafton... Räknar man timmarna är det faktiskt ganska många kvar och det går att minimera sovtiden, så det ska nog bli jul i år också!

I fredags nästlade jag mig in på mitt gamla jobbs sedvanliga avslutningsmingel med glögg och julklappsutdelning. Jag hade förvarnat högste chefen om att jag tänkte våldgästa dem - man vill ju inte bli utkastad och chikanerad :-). Det var så roligt att träffa de gamla arbetskamraterna! Så mycket kramar och saknad; både från min och deras sida... Vad som är roligt med sådana här överraskningar är att se hur folk reagerar. Det är övertydligt för mig vem som ligger bakom att jag förflyttades och det är ganska gött att få det bekräftat. En av småcheferna valde att inte hälsa överhuvudtaget (helt och hållet hans förlust!) och en av dem var mycket kylig och återhållsam. De övriga kramades och gav mig till och med en julklapp! Snyggt, även om jag vet att det är många som väljer att inte hämta sin julklapp i protest mot hur saker och ting sköts på stället. Efter drygt en timmes mingel, så vandrade jag upp till vaktmästeriet och deltog i deras julavslutning med jultallrik. Riktigt roligt! Jag skrattade så jag hade ont i mina, numera väldigt vältränade, magmuskler. Hoppas verkligen att jag blir inbjuden nästa år också!

Nä hörni! Nu har jag inte tid att sitta här längre. Ett och annat ska som sagt fixas så att Tomten tycker det blir trevligt att komma på besök i övermorgon. Tror jag drar i gång Michael Buble' igen - allt för stämningen!




1 kommentar:

  1. Två minuter sedan inlägget delades och redan tre som har läst!

    SvaraRadera