fredag 24 januari 2014

Begravd men inte död!

Nä, jag har inte blivit helt skogstokig och börjat kasta om ord i ordspråk och talesätt. Begravd men inte död är nogsamt och övertänkt valt som rubrik för denna lilla fredagsfundering.
Jag fick ett telefonsamtal från en av mina före detta arbetskamrater i förrgår. Inget konstigt med det alls. En dag utan kontakt med någon på min förra arbetsplats är däremot en konstig dag. Nåväl. Efter en stunds småprat kommer det fram att det tydligen pratas väldigt mycket om mig. Definitivt bakom min rygg för jag är ju inte där längre! Tio månader senare så är jag fortfarande ett allmänt villebråd på en arbetsplats där man satte upp stora plakat om att "vi talar till varandra och inte om varandra" och "här råder yttrandefrihet" (det är verkligen en av mina favoriter! Roligare blir det om man känner till uttrycket som en annan arbetskamrat, som av en i allra högsta grad frivillighet,  slutat sammanfattade:  "så du hade också tur att slippa ut från Nordkorea innan gränserna stängdes?!"). Det senaste ryktet om mig är uppenbarligen, om informantens uttalande stömmer, att jag var grymt elak mot alla och att jag var väldigt illa omtyckt... Detta ska vara sagt av en person som aldrig träffat mig, men som hört det från Någon. Själv kan jag tänka mig en handfull Någon, men med tanke på att dessa motsvarar i runda slängar 2 (TVÅ!!!) % av de anställda, så är jag lite osäker på om inte detta ligger inom den så kallade felmariginalen. Jag kan villigt erkänna att varken statistik eller rena lögner tillhör mina specialgrenar. Däremot har jag tillräckligt mycket skinn på näsan för att kunna lukta mig till en skitstövel som försöker plocka poäng på någon (mig), som inte är närvarande och kan försvara sig mot skitsnacket och lögner! Jo då! Jag kan vara riktigt elak, så elak så att den som drabbas inte förstår det förrän flera veckor senare, men jag är bara riktigt elak mot dem som verkligen förtjänar det... Och, tyvärr du "lille skitstövel" - min popularitet på min före detta arbetsplats är ohotad, även om du och dina gelikar försöker smutskasta mig hos nyanställda. Förr eller senare kommer ni att upptäckas, sparkas ut och jag ska med största nöje (och härligt, elakt skadeglatt) vinka bye, bye! Och gissa vad? Jag kommer att ha väldigt många som står och vinkar MED mig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar