onsdag 21 augusti 2013

Glädje i vardagens tristess

Glädje och trivsel på jobbet är A och O. Oavsett vad man ägnar sig åt. Jag har förmånen att ha fantastiska kolleger att dela min arbetsdag med. Vi är tre stycken som delar på vår "våning" och skrattar, gråter, flamsar, allvarspratar och delar vått som torrt. Det är vardagslycka och en stor ynnest! Tänk själv att vara tre kvinnor (!) på en begränsad yta... Alla av kvinnligt ursprung känner väl till den olösliga ekvationen att få tre kvinnor att hålla sasms? Men vi lyckas och det är så klart allas vår förtjänst. Vi ger och tar och vill verkligen få fortsätta kampera ihop. Alternativet är skrämmande - av uppenbara skäl (åtminstone för oss på plats). Våra övriga kolleger upplever oss nog lite för glada på jobbet, vilket medför att vi försöker hålla en dämpad och nedtonad stil i personalrummet. Det går så där... Till exempel är det nästan så att man upplever sig som ett störande irritationsmoment om man säger ett glatt "god morgon!" vid förmiddagsfikat. Sällan som någon svarar och om så är det ett buttert hej. Tänk att så lite kan betyda så mycket! Och olika.

En annan som verkar ha riktigt roligt på jobbet är Paul Simon. Fick ett tips från en god vän om att se hans konsert i New York som visats på svt. Den ligger kvar på svt play tre dagar till - lyssna på den! Jag brukar vara skeptisk till att se konserter med musiker som åldrats. Risken att det blir "gammal man gör så gott han kan" är för stor och jag vill helst minnas dem som varit idoler och favoriter som de var när de var som bäst. Paul Simon är fortfarande som bäst. Och vilken orkester han omger sig med! Spelskickliga, svängiga och med en enorm spelglädje. En konsert att plocka fram ur minnet när livet känns tungt och motigt :-)

Ett annat band som utstrålar enorm spelglädje är Benny Anderssons Orkester. Fantastiskt duktiga musiker och sångare som genom synergieffekt skapar en musikalisk glädjebomb. Lyssnar man på texterna så kan man gråta för mindre, men i deras musikaliska bearbetning blir pekoral till svängig musik, som åtminstone jag själv, skulle tycka var pinsamt "dansbandig" i andra händer. Återigen är det deras glädje som smittar av sig.

Så ha roligt på jobbet! Om din arbetsplats tynger dig och du saknar inspiration och arbetsglädje, försök (även om det är svårt och motigt, så tänk inte att det är omöjligt!) att hitta något annat. Alla de timmar man tillbringar med att vantrivas urholkar Jaget, dränerar dig på energi och tynger ner hela din person. Jag är otroligt tacksam att jag tvingades flytta på mig! Mitt jobb är inte jätteroligt, men jag går till jobbet med ett leende och en förvissning om att det blir en bra dag. Och de dagar när allt känns motigt går jag till jobbet med förhoppningen att mina kolleger ska lyckas lyfta mig. Det lyckas de med  - hvergang!

1 kommentar: