torsdag 3 oktober 2013

Pinsamt försök till pudel

Jag har precis tittat på gårdagens avsnitt av Uppdrag granskning som handlade om Staffanstorps hus styrelse och deras resa till en fastighetsmässa i Cannes tidigt i våras. Huruvida denna resa gagnar kommunens invånare eller bostadsprojekteringar kan jag inte svara på och jag har egentligen inga synpunkter på att de åker iväg på mässor och konferenser. Det är en del i deras politiska uppdrag som jag ser det och säkert både nyttigt och lärorikt för dem som individer och, förhoppningsvis, tillför det något positivt gällande kommunens tillväxt och utveckling. Vad som förundrar mig är att politiker, oavsett partitillhörighet, alltid verkar tro att de ska komma undan. Det kan handla om sönderklippta kvitton, obetald TV- avgift, inköp av blöjor och Toblerone på statens bekostnad eller, som i detta fallet, låta komuninvånarna betala en mycket tveksam resa till Cannes i allmänhet och i synnerhet en massa krognotor och inköp av alkohol. Vet man som kommunpolitiker inte om att det finns en skattelagstiftning, som faktiskt (hör och häpna) även gäller folkvalda och en offentlighetsprincip, som möjliggör granskning av till exempel kvitton? Är man så fartblind så att man inte tror att det ska upptäckas eller tror man sig stå över lagen?! Jag vet inte vilket som är värst...
Det är löjeväckande att se kommunstyrelsens ordförande slingra sig inför frågorna och hänvisa till minnesluckor när det gäller vissa moment. Med tanke på all den sprit som tycks ha runnit nerför struparna blir det nästan lite lyteskomik över det... Minns han inte på grund av alkoholdimma eller tror han på fullt allvar att tittarna anser honom trovärdig när han febrilt letar efter utvägar? Lika pinsamt är det att höra det förra oppositionsrådet hänvisa till att det saknas alkoholpolicy i kommunen och att övermått av alkohol tillhör de skånska traditionerna och den skånska gästfriheten (tillspetsat från min sida!). Varför kan en politiker inte bara erkänna?!? Det är förvisso tillräckligt pinsamt att inte ha kunskap i skattelagstiftningens förmånsregler, men ett medgivande och en ursäkt för att reglerna gällande konferensresor inte har uppfyllts för att vara skattefritt för deltagarna hade tagit bort udden från den delen av de patetiska bortförklaringarna. Gällande all den alkohol som köptes in till stugorna så borde väl någon av dem kunnat tänka tanken att detta är inte bra att ta på löpande räkning och låta skattebetalarna stå för, jag tar det på mitt privata kort så delar vi på det sedan för att slippa stå med skägget i brevlådan - så enkelt hade den delen kunnat lösas...
Sådana här avslöjanden och försök till bortförklaringar förstärker tyvärr politikerföraktet och ger  dessutom möjligheter för de mer obskyra och ljusskygga partierna att plocka röster. Sorgligt och bedrövligt! Tyvärr är skadan redan skedd och att göra om och göra rätt är inte längre en möjlig utväg. För egen del är jag djupt besviken att personer jag haft förtroende och respekt för har sjunkit så här lågt. Visst kan programmet vara konstigt klippt och vinklat för att skapa sensation och rubriker, men faktum kvarstår. Staffanstorp tycks vara en kommun som styrs av fartblinda personer utan förankring i verkligheten och detta slår både mot höger och vänster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar