torsdag 17 oktober 2013

En regnig och ledig torsdag i oktober

Känns helt sanslöst att man kan vara så fullständigt dränerad på energi och känslor. Någon klok kvinna sa att det kanske är klimakteriet som spökar och det är väl lika möjligt som något annat. Förr eller senare måste väl även jag komma dit. Ytterligare en fas i livet som ska genomlidas... Kanske är det värst för omgivningen? Jag upplever mig som ganska tråkig och inbunden för tillfället och måste verkligen anstränga mig för att inte helt låta mig uppslukas av mörkret. Ett kort ögonblick tänkte jag tanken att sjukskriva mig, men med vetskapen om hur jobbigt jag tycker det är att vara ledig, så är det nog bättre att försöka hålla sig flytande och gå till jobbet som den plikttrogna lilla arbetsmyra man ändå är. Jäkla Luther! Trodde att vi hade gjort slut...

I dag har jag i alla fall varit ledig! Lyckades sova ända tills kl. 06.30 - ungefär den tiden jag brukar köra hemifrån - och låg kvar i sängvärmen ytterligare en timme. Förmiddagen försvann i ett nafs. Frukost, dusch och sedan satte jag mig med Linwood Barclays senaste, som jag lånat på 7-dagarslån på biblioteket - kniven på strupen gör susen för bokkonsumtionen! Ganska bra, men jag tycker nog de tidigare böckerna varit bättre och inte lika förutsägbara. När boken var färdigutläst for jag iväg på ansiktsbehandling; den egentliga anledningen till att jag var ledig under dagen. Måste utnyttja mina presentkort som jag fick förra året! Gudomligt skönt att bli så ompysslad! Tyvärr förstördes upplevelsen en del av att jag träffade på ett par gamla bekanta som skulle lämna salongen när jag kom. Jag har inte träffat dem på ganska länge och det fick sin förklaring när kvinnan berättade att hon fått en hjärnblödning för ett tag sedan och när hon kommit hem så hade hennes "personliga assistent" (eller vad de nu kallas) inte hjälpt henne, utan hon hade fallit och brutit lårbenshalsen. Hon är bara ett par år äldre än jag själv. Livet är verkligen skört och kan ändras på en mikrosekund.

Resten av dagen har ägnats åt att försöka undvika måstena, men tvättmaskinen har fått jobba, hemlagad pizza till middag och morgondagens middag är klar och ska få stå till sig under natten så lite nytta har jag gjort! Tog ett rejält pass på gymmet också - 40 minuter på trappmaskinen och det känns i benmusklerna kan jag lova. Kan bli en intressant upplevelse att ta sig upp ur sängen i morgon bitti :-)

Skönt att det är fredag i morgon! På kvällen kommer en väninna hit på middag och hennes glada och positiva personlighet ska förhoppningsvis spilla över lite på mig också. På lördag är det dags för gymmet igen och på kvällen är det Tjejmingel hos en annan väninna. Det gäller att hitta de positiva andningshålen om man ska överleva den mörka årstiden. Nästa vecka är det jubileumsfest för mig - ett år som femtioåring - och det ska firas! Andra helgen i november blir min yngste 20 år och det ska så klart också uppmärksammas. Födelsedagar ska firas med pompa och ståt! Varför sörja att man blir äldre?!? Alternativet är faktiskt inte särskilt lockande...

Låt oss hoppas på att det blir någon möjlighet att komma ut i trädgården ett par timmar. Min trädgård är hopplöst eftersatt, men den borde i alla fall kunna snyggas till så här på hösten. Alla måste ha rätt till en andra blomning - om än bara bildligt...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar