fredag 11 oktober 2013

Njuter fredag

Konstig höst! Oktober och det finns fortfarande getingar... Inte så himla aktiva visserligen, men de flyger runt och är irriterande. Dagligen är det någon randig flygare som attackerar fönsterrutan på jobbet och sedan lätt omskakad försöker flyga vidare med värdigheten någorlunda i behåll, men oftast slutar det med en spin-off till getingarnas Hades... Naturen har målats i underbara färger och det är mörkt som i en kolkällare både på morgnarna och kvällarna - precis som det ska vara! Och det är skönt att slippa regn och rusk, men det kunde vara lite kallare så man slapp använda de uttjatade sommarkläderna...
I tisdags var P och jag på Miss Saigon. Vilken föreställning! Ronny Danielsson har fått till en fantastisk produktion med, i vanlig ordning på Malmö Opera, otrolig scenografi, bombastiska effekter och väldigt bra sångprestationer av Li-Tong Hsu och Philip Jalmelid, som jag upptäckte när han sjöng rollen som Marius i Les Miserables. Lämnade salongen uppfylld av ett helt spektrum av känslor. Precis så ska kultur beröra! Med tanke på historiens sorgliga innehåll och förutsägbara slut, så var jag så klart tvungen att gråta en skvätt. Vad ska jag säga?!? Olycklig kärlek är så sorgligt och gripande!

Onsdag eftermiddag var det tid för bilbesiktning. Värre än tandläkaren! När jag anlände var jag ganska ensam så jag kunde köra in en kvart före bokad tid. Helt chockad över att det gick så fort lyckades jag med bedriften att snabbt och nästan elegant, köra rakt in på lyftanordningen. Normalt brukar jag låta killarna som jobbar där köra in bilen. Av två skäl: jag är övertygad om att jag ska missa och köra ner ett eller två hjul mellan ramperna och för att det är ett bra sätt att få män att känna sig stora och starka... En kvinna som lyckas få en man att känna sig macho har direkt ett övertag. Tips från coachen! Min oro var obefogad. Bilen uppförde sig exemplariskt, men halvljuset slocknade på vänster fram i samma ögonblick som bilen skulle ut och provköras... Nåja; byte av en glödlampa är ju billigt med tanke på vad annat kan kosta när det gäller bilar! Även om man betänker att det är en fransk bil som inte alls låter något ingrepp vara enkelt...

I går var det mat och vin hemma hos J (som har den något märkliga vanan att smygröka inför grannarna (!)). Gästisgänget samlades och som vanligt blev det en trevlig kväll med god mat, gott vin och, viktigast, underbart sällskap! Jag vet att jag har sagt det förut, men det tål att upprepas: det är en sådan härlig energipåfyllning att träffa dessa kvinnor! Vad vore livet utan väninnor?!?

Alla dessa aktiviteter har ju lyckats hålla mig ifrån gymmet. Det har helt enkelt inte fått plats i schemat. Förrän i dag! Vilken lycka att komma hem och snabbt byta om till träningskläder för att direkt sticka till gymmet och ge allt! Vem kunde för två år sedan tro att jag skulle sakna att träna?!? Nu är middagen uppäten, vinet lyser rubinrött i glaset och jag ligger uthälld i soffan i väntan på kvällens fotbollsmatch. Härlig fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar