torsdag 29 september 2016

Attraktionspreferenser 3.0...eller inte...

Jag hörde på ett intressant radioprogram i förmiddags. Eller rättare sagt jag hamnade mitt i programmet, vilket gör att delar av min upplevelse haltar. Programmet handlade om dejting och hur man lyckas hitta en partner. Två kvinnor intervjuades och jag tror, presentationen av dem hade redan varit, att de drev någon form av partnermatchning eller dejting. I alla fall hade de gjort djupintervjuer med ett stort antal män om hur en attraktiv kvinna skulle se ut. Nu talar vi om den rent okulära upplevelsen utifrån männens preferenser. Högst upp på männens lista över kvinnliga attraktionsattribut fanns långt hår. En kvinna med kort frisyr måste lägga 70 % kraft på att vara flickig och barnslig för att uppväga avsaknaden av långt hår. Intressant tycker jag. Inte minst med tanke på den uttalade åsikten på mitt jobb att man ska ha kort hår om man ska räknas som snygg. Kvinnorna som gjort undersökningen var mycket noga att betona att det inte var deras preferenser utan männens. Detta måste ju vara en evolutionistisk kvarleva för att definiera och säkerställa artens fortlevnad. Det räcker ju att titta på alla dessa unga blonderade tjejer med långt hår som hänger likt gardiner kring ansiktena. Om det inte var tilldragande hos killarna skulle vi inte ha denna stora klick identiska look-a-likes i åldern 13 till 25. Att detta är tilldragande även för äldre män (gamla män) ser man ju dagligen och om teorin om att man som kvinna ska ha långt hår eller överkompensera sin flickaktighet om hon har kort hår, blir (även om det kanske är en logisk kullerbytta) ju att göra i princip alla män till pedofiler. Långt hår, ung och flickig - då är man hemma!

De där övervintrande typerna som har passerat 40 år och fortfarande lever i villfarelsen att de ser ut som sina döttrar, medan de i verkligheten är avdammade produkter längst bak i hyllorna på reasortimentet diskuterades också. En stor del av oss kvinnor tror att vi ser mycket yngre ut än vad vi är. Vad andra tror om vår ålder är helt avvikande från vad vi själv tror... Vi tror att vi genom att klä oss som unga tjejer också ser ut som dem - så är icke fallet! De flesta som svarade på frågan ansåg att det mest såg patetiskt ut med "gamla tanter" i knappt rumptäckande kjolar och alltför urringade toppar där det skrynkliga dekolletaget exponeras för allas blickar. Den här typen av kvinnor föredrar att dejta män som är yngre eftersom männen i deras egen ålder är gamla.

Slutsatsen av detta är uppenbarligen att vi evolutionistiskt inte har kommit speciellt långt. Eftersom män föredrar unga tjejer med långt blonderat hår så är det ju inte svårt att räkna ut att vi kvinnor som uppnått bäst-före-datum är helt hänvisade till unga, vältränade killar med allt hår i behåll och en uthållighet som de där "flickkramarna" bara kan drömma om så...

...vem är jag att gå emot evolutionen?!? Med skrämmande klarsynthet inser jag att jag har försökt attrahera helt fel åldersgrupp av män och självklart rört mig på fel ställen i, troligtvis, fel klädsel. Med denna djupt vetenskapliga kunskap i ryggen lär det bli lätt som en plätt att hitta rätt!
Var är närmaste ungdomsgård?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar