torsdag 6 oktober 2016

Hur dum kan man vara? Frågar man gång på gång...

Jag upphör visst aldrig att förvånas över människors renodlade stupiditet även om jag, vid det här laget borde vara luttrad.
Föreställ er en arbetsplats där man har kommit på den geniala tanken att sätta upp plakat om att "här har alla rätt att uttrycka sin åsikt". Bara detta är så revolutionerande att man tar sig för pannan i ren och skär beundran. Den grundlagsfästa yttrandefriheten blir plötsligt en liten bagatell i jämförelse! Ponera dessutom att man på denna fantastiska arbetsplats med glada och lyckliga medarbetare sätter munkavle på vissa av de anställda. Så klart är det för de anställdas eget bästa! Åtminstone jag blir tårögd av den bakomliggande tanken - omsorgen och empatin flödar. För alla er som inte förstår att detta dryper av sarkasm vill jag meddela: detta är sarkastiskt menat!
Lite bekymrad kan jag dock bli när man som chef på denna öppna och tillåtande arbetsplats går runt och efterfrågar vem som lämnat ut en allmän handling till en av de anställda. Är man som chef inte medveten om att en allmän handling ska lämnas ut skyndsamt och att den som lämnar ut handlingen inte har rätt att fråga om namn eller syftet med att man vill ha ut handlingen? Uppenbarligen är chefen inte medveten om att det är brottsligt att efterfråga källan (i och för sig står ju inte det på de fina plakaten...). Ett tips är att följa vad som händer i Arbetsdomstolen där en chef på CSN är uppe för granskning med anledning av brott mot meddelarskyddet. Jag tycker det är skrämmande att man har så urusel kunskap om innebörden i våra grundlagar.
Som lök på laxen, grädde på våfflan och konjaken till kaffet så gör sig chefen dessutom skyldig till förtal genom att namnge den person som man kommit fram till är den skyldiga att, helt lagenligt, ha lämnat ut en allmän handling! Nu råkar det dessutom vara så att den person, vars namn florerar, INTE har lämnat ut handlingen eftersom den här personen var förutseende nog att räkna med att just denna situation skulle uppkomma.

Nu har jag kräkt ur mig detta och ska fortsättningsvis tillämpa Matrix- metoden: frysa tiden och använda dessa stillastående moment till att tänka efter ett varv extra innan jag agerar. Det är mitt senaste utvecklingsområde. Något jag känner att jag är i behov av att försöka bemästra. Det vore i och för sig en stor bonus om Keanu Reeves kunde tänka sig vara min läromästare...
All energi och ilska som läggs på personer som lider av narcissism och storhetsvansinne är slöseri med tid. De är inte tillräckligt intelligenta för att ändra sig och de saknar fullständigt insikt i sin sjukdomsbild. Deras verklighetsuppfattning är lika skev som deras självbild. Genom att låta dem ta energi så blir man medberoende, ett värddjur för deras personlighetsstörning. Man kan aldrig vinna mot den här typen av människor. Enda sättet är att låta dem gräva sin egen grav; högmod går som bekant före fall. Men man kan stå sidan om och hjälpa till att fylla igen hålet när de väl har ramlat ner. Man är ju en empatisk och hjälpande medmänniska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar