måndag 30 april 2012

Siste april...

I dag är det Siste april, eller Valborgsmässoafton som man säger i övriga delar av vårt avlånga land. Just i dag flödar solstrålarna från en klarblå himmel, nästan vindstilla och fåglarna kvittrar löftesrikt om att nu, nu äntligen, är det vår på riktigt!
Mitt eget firande sker i självvald ensamhet. Jag tycker det är alldeles för mycket supande och nästan lika upphaussat som nyårsfirandet: det ska vara så helt OTROLIGT roligt. Majbrasorna omges av raglande människor i olika åldrar; allt från mycket unga tonåringar till patetiska så kallade vuxna, som tror att de får ungdomen tillbaka genom att bete sig som sina barn (av vilka många för övrigt inte skulle tillåtas vare sig drickandet eller festandet natten lång). Så, Moraltanten har talat!

För övrigt är jag inte så förtjust i den sista veckan av just april månad. I söndags var det årsdag för min mans bortgång och i går var det min bröllopsdag - för 29 år sedan gifte vi oss i Lunds tingsrätt. En borgerlig ceremoni inför de allra närmaste. Mycket långt ifrån dagens stora, påkostade amerikaniserade bröllop...
Det är en märklig känsla att ha bröllopsdag på egen hand. Vi hade kanske inte varit gifta även om min man hade levt, men som frånskild finns den andra parten ändå med i något sorts parallellt liv (inbillar jag mig; jag har ju aldrig varit skild). När man är änka (hu!) så blir bröllopsdagen något väldigt påtagligt och otroligt ensamt. Jag tillbringade dagen med att köra slut på mig både fysiskt och psykiskt på gymmet under förmiddagen och på eftermiddagen jobbade jag fyra timmar i trädgården och det känns i dag! Varenda liten anatomisk muskeldel värker, men det är bara att ta nya tag. Ont ska med ont fördrivas!

April månads räkningar är betalda, deklarationerna inskickade och tvättkorgen tom. Tror det blir en tur till plantskolan och sedan intas solstolen horisontellt resten av denna härliga dag!

1 kommentar: