tisdag 16 december 2014

"Men morsan...

...det där är inga trosor! Det är ett örngott..."

Sådana saker hoppas man slippa få höra som gammal. Och om nu någon får en anledning att säga det till en så får jag hoppas att jag är så pass glömsk att jag inte minns det efteråt! En mycket trevlig kväll med goa, före detta, arbetskamrater är till ända. Ett av samtalsämnena handlade om en svärmor på väg in i senilitet därav valet av första meningen i detta inlägg. Alsheimers eller andra senilsjukdomar (heter det så?) är naturligtvis inget att skoja åt, men det kan bli en del dråpliga historier som följd av sjukdomen. Och visst är det ändå så att man behöver skrattet för att orka med allvaret?!?

Den trivsamma kvällen med fantastisk fisksoppa, saffransaioli och varma dillbaguetter avslutades i dramatik. När jag kom hem så möttes jag av grannen som berättade att en vakt från vårt larmbolag varit här eftersom larmet hade gått. Han kollade det yttre skalet och åkte igen. Konstigt nog fick jag varken samtal eller sms om att larmet gått. Mycket skumt! Tog ett extra varv inne och såg efter så att det inte fanns någon dold bakom stäängda dörrar. Hur denne nu skulle kunna ha kommit in när alla fönster var hela och dörrar och lås intakta... Måste nog sluta läsa deckare och titta på polisserier. Fantasin tar sig så våldsamma former.

Tre dagar kvar att arbeta detta året. Konstaterade i morse att jag inte har köpt julgran, inte julbakat, inte julpyntat, inte köpt alla julklappar och definitivt inte börjat tänka på sådana trivaliteter som VAD som ska finnas med på julbordet. Tror aldrig att jag har varit så här dåligt förberedd inför en jul. Någonsin. Det ger sig väl. Jag menar jul blir det ju i vilket fall som helst - med eller utan lite (mycket) skit i hörnen! Vad gäller julklappar så har vi alla redan alldeles för mycket prylar, så i år blir det symboliska gåvor till alla. Julgran vill jag ha så den ska jag försöka köpa och klä i morgon kväll, efter jullunchen på jobbet. När väl granen är på plats så blir det julstämning och förhoppningsvis så kommer resten av julpyntet fram av bara farten. Anti-Grinchen får helt enkelt lägga i turbon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar