söndag 30 november 2014

Nu kör vi!

Sista november. Första advent. Tiden rusar fram, men tack vare den varma, gråa och fuktiga november så känns det ändå på något sätt som om jag genomlidit hösten ganska enkelt detta året. Återstår att se hur det känns i januari/februari...

Jag tog ledigt i fredags och käkade lunch med en väninna som jag har försummat det senaste året. Så ska det inte få fortsätta! Hon ger mig så mycket härlig och stärkande positiv energi och det är självklart att det är den sortens vänner man ska vara rädd om - de ska aldrig tas för givna! Lunchen övergick i after work med Yster och en annan väninna. Gott snack som den yngre generationen uttrycker det och gott vin som vi vinhaggor väljer att uttrycka det. En härlig ledig dag där det inte blev ett dugg vettigt gjort. Synligt vettigt alltså, för inombords så kändes det som det mest vettiga jag ägnat mig åt på mycket länge!
Lördagens shoppingpartner insjuknade i den hemska vinterkräksjukan, så jag fick åka till city alldeles ensam. Så värst ensam var man ju inte i och för sig den första lönehelgen i julrushens linda... Kände mig väldigt effektiv och hade köpt sju julklappar inom loppet av en timme! Stärkt av detta upplyftande "moment" så hastade jag till Yster och köpte en ny vinterjacka till mig själv. Man får unna sig! I butiken träffade jag en före detta kollega som jag tog en fika med och pratade bort en stund. När vi reste oss för att fortsätta våra respektive inköpsrundor så stötte jag på ytterligare en före detta kollega som styrkte mig i min övertygelse om att jag måste bort från det ställe jag arbetar på i dag. Hon slutade för drygt en månad sedan och stormtrivdes på sin nya arbetsplats där den psykosociala arbetsmiljön var milsvid från vår. På ett positivt sätt alltså. Vi har visserligen fått en ny chef och det pågår en extern genomlysning av organisationen, men jag har tyvärr inte så stora förhoppningar. I morgon ska jag ha samtal med den nya chefen och med tanke på min empiri gällande denna typ av dialoger så blir jag väl förflyttad igen. Få chefer klarar av brutal uppriktighet, men jag har bestämt mig för att tala fritt och det lär tyvärr bli svårt att hitta något positivt. Får väl fabricera något så att jag inte bara låter som en gnällkäring 😊. Den lyckade julshoppingen motiverade mig att ta tag i adventsstädning så nu är fas ett i julfixandet klart. Det trappas upp; dag för dag! Utom i dag. Denna dag - någon annans liv. Har suttit i läsförtåljen med Håkan Östlundhs senaste deckare. Lånade den i måndags på sjudagarslån och hade inte hunnit börja läsa den förrän i förmiddags. Skönt att tillhöra snabbläsarna - 400 sidor på tre timmar! Med lite besök i tvättrum och liknande stök. Således en ganska trött söndag trots fint väder och en blek sol. Nu är det dags att starta med söndagsmiddagen: den utflyttade sonen med sambo kommer hit och äter i kväll. Himla trevligt! Man märker inte hur mycket man saknar dem förrän man får förmånen att träffa dem ett par timmar...

Tre intensiva veckor kvar till min mycket välbehövliga julsemester. Många roliga aktiviteter är inbokade: glöggmingel, adventsfika, femtioårsmiddag, Doktor Zjivago, innebandymatcher, ännu mer glögg, julstök. December är en tuff månad som kräver sin kvinna. Kan bli tufft att klämma in träning före jul, men jag får väl leva på gamla meriter. Och pepparkakor är väl bra för matsmältningen?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar