torsdag 6 februari 2014

Tur man inte lider av hybris i alla fall!

Det damp ner en inbjudan i mejlboxen häromdagen. En föreläsning, i facklig regi, som skulle äga rum den 8 mars - Internationella kvinnodagen. Titeln på föredraget var: Kvinnorna tillbaka till spisen och bögarna tillbaka till garderoben. Onekligen en annorlunda vald rubrik, som väcker en del funderingar. Finns det någon särskild koppling mellan kvinnor och bögar? I så fall vad? Tanken på attkvinnan  ska hållas kedjad vid spisen är ju inte direkt nyskapande och med tanke på hur många kvinnor som blir förtryckta runt om i världen känns både spisen och garderoben ganska unket och gammalmodigt. Men det är kanske det som är syftet med föreläsningen? Att peka på likheterna gällande förtrycket! Kvinnor och bögar är på rymmen från sina naturliga tillhåll: spis och garderob! Nä, men det kan säkert vara en bra och intressant föreläsning, men den titeln kittlar inte min fantasi.
Å andra sidan har jag inte tid med sådant. Jag är numera en mycket VIKTIG person. I morgon ska jag till exempel åka på tjänsteresa! Smaka på det - TJÄNSTERESA.... Inte så himla långt bort; typ två
mil från kontoret och det är ingen övernattning. Sådant sysslar vi inte med på mitt jobb minsann. Skönt med endagsförrättning, så man slipper fylla i reseräkningar och sådant tjafs. Skapar en massa merarbete bara. Och nästa vecka är fullbokad med möten. Ett ledningsmöte och ett APT på mitt nya verksamhetsområde. Vill bjuda på mig själv och låta dem se vilken, trots att det inte verkar så vid de
trehundrasjutton första mötena, charmig och högst förtjusande liten varelse jag är. I all ödmjukhet naturligtvis! Det är tur att jag har ödmjukheten och min tillbakadragna personlighet att luta mig mot nu när jag känner hur VIKTIGHETEN fullkomligt vältrar sig över mig. Jag skulle ju till exempel
kunna gå helt överstyr nu när det planeras (på en ganska hög nivå) att resas en staty utanför Rådhuset. Tänk er själv vilken fantastisk möjlighet för stadens marknadsföring att ha lilla mig som symbol! Paris har Eiffeltornet, Malmö Turning Torso, New York Frihetsgudinnan och Lund har...tatatatata!  - en Humfridastaty! Det är så många kreativa möjligheter som öppnat sig efter att denna fullkomligt
geniala ide' uppenbarade sig. Jag tänker mig att jag står med en iPhone i handen, gör ett förföriskt duckface och tar en selfie - nyskapande och tidsenligt på samma gång. Detta kan sedan säljas som fotografier, miniatyrstatyer och så vidare - möjligheterna är enorma! På sikt skulle man kunna tänka sig att Lund byter namn till Humfrida City - klingar internationellt och ligger som en smäck på tungan.
Det är som jag brukar säga (eller rättare sagt jag har aldrig varken sagt eller tänkt tanken) tur att man inte lider av hybris för då hade ju all denna uppmärksamhet kunnat få en att totalt tappa
verklighetsförankringen en och löpa amok i glädjeruset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar