onsdag 19 februari 2014

Effektivitet vs multitasking

I dag har jag lyckats med bedriften att vara så grymt effektiv att jag imponerats av mig själv! Imponeras av mig själv och mina förmågor gör jag i och för sig ganska ofta - det är ju ingen annan som klappar mig på axeln och tycker jag är duktig! Självberömmelse är på något sätt väldigt ärligt och uppriktigt. Jag blir väldigt stolt när jag hör min inre röst ösa komplimnager och glada tillrop över mig. Eller mer inom mig för jag brukar inte gå runt och säga det högt. Någon måtta får det väl finnas även på mina galenskaper!
Dagens effektivitet var det. En arbetsdag lik alla andra arbetsdagar, men med ljusets återkomst är fötterna lite mer spralliga på väg till jobbet än vad de var för en månad sedan. Vem kan morgonsura när koltrastarna kvittrar och det spritter i både buskar och grenar?!? Arbetsdagen uthärdades stoiskt och jag var till och med lite viktig eftersom jag var på ett möte (;-)). Efter jobbet körde jag inom ett av mina places called home och handla. Hem med varorna och klädbyte. Med min ganska proffsiga sportutstyrsel drog jag till gymmet och körde ett baspass med lite mindre kondition än vanligt. Jag sparar långpassen till helgen. Man får ju fördela sina gracer till veckans alla dagar så ingen missar min vältränade, läckra kropp. Eller, vänta nu! Jag kan se stora diskrepanser mellan min kropp och de muskulösa, anorektiska (är det kompatibelt?) småbrudarna runt tjugo. Eventuellt är det deras långa, blonda hästsvansar som förvillar mig, för även om jag kan ha livlig fantasi och en skev verklighetsbild så är "lång, blond hästsvans" inte ett av mina mer framträdande drag. Det kan till och med jag se utan att anstränga mig det allra som minsta! Tyvärr är mitt gym väldigt ofrekventerat av läckra muskulösa män i lagom ålder, vilket är väldigt trist ur raggningssynpunkt...men väldigt bra ur träningssynpunkt! Nåväl - åter till effektiviteten denna onsdag. Efter mitt gympass light körde jag hem (med fläkten på max!) och svängde ihop en enkel fisksoppa till middag. Kan ha varit en av de absolut godaste fisksoppor jag har kreerat. Tack Kelda för basen! När middagen har inmundigats och hurraropen över den delikata anrättningen har ebbat ut så rullar jag upp pyjamasärmarna och tar mig an morgondagens middag. En bouef bourgogne i all enkelhet. Måste säga att jag fortfarande är i lite chock. Men inte nog med denna enorma köksinsats! Jag har även -tadaaa! - tvättat två maskiner tvätt sedan jag kom hem från gymmet. Det är nästan så att man känner sig värd att lägga huvudet på kudden ;-)

Sedan är det ju detta med OS. Vilket OS det blivit! Man dras ju med i en virvlande nationalistisk yra av alla svenska framgångar. Två bronsmedaljer i dag, final i damcurling i morgon, semifinal mot Finland i ishockey på fredag och i helgen är det tremilen med Kalla och femmilen för de svenska killarna och, förhoppningsvis final för Tre Kronor. Man har inte tid att jobba! Ytterst frusterande att behöva lyssna på webbradio i ett nät som bryts stup i ett. På fredag ska min Paddy med till jobbet, nyappad med Viasat så jag kan se hockeyn med ett öga (eller båda om jag har tur så folk låter bli att ringa och störa mig). Visst sjutton måste det vara en ytterst viktig omvärldsbevakning att hålla sig a jour med sportresultaten? Dessutom är det ju vida känt och säkert vetenskapligt underbyggt att kvinnor är bra på att hålla många bollar i luften. Mediamultitasking kombinerat med terminalarbete måste vara optimalt för en kvinna av min kaliber!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar