måndag 31 december 2012

Mitt 2012

Ett år är snart till ända. Så snabbt det gick! Vad mycket som hände! Jag ska försöka sammanfatta MITT 2012 - således ingen storstilad årskrönika över världens händelser, utan en anspråkslös krönika över det år som jag varit medskapare till. Båda sönerna har tagit sina körkort och den yngste har skaffat bil. Nödvändigt för att kunna ta sig till och från jobbet. Också en stor hjälp i ett hem med tre körkort och tidigare bara en bil...bevakad av den onda ägaren ;)

Rivstartade året med att arbeta en dag. Varför undrar jag nu med facit och andra möjligheter i hand? Antagligen hade det med antal semesterdagar och flextid att göra, men det är glömt och det misstaget ska icke göras om denna långa härliga helg! Vår närmaste granne fyllde pensionär och vi var ditbjudna på en riktigt trevlig tillställning med väldigt god mat. Upplevde en av årets höjdpunkter redan där! En av gästerna trodde nämligen att min äldste son och jag var ett par. Sonen uppskattade det inte lika mycket som jag är bäst att tillägga. Mannen ifråga måste ha haft väldigt dålig syn då jag själv tycker att just denne son och jag är väldigt lika varandra utseendemässigt... Men strunt i det! Alltid skönt att få en liten egoboozt ;)
I mitten av januari blev jag sjukskriven på grund av stress. Det var väldigt turbulent på min arbetsplats och med min tidigare sjukdomshistoria med utbrändhet, så ville läkaren egentligen att jag skulle vara fortsatt sjukskriven. Jag som alltid trott att jag varit som klippt och skuren att vara hemmafru började klättra på väggarna redan efter ett par dagar, så jag sa bestämt nej till det förslaget. I stället fick jag nya samtal med min tidigare samtalsterapeut, vilket jag kände hjälpte mig att fokusera på annat än det som hände på jobbet. Jag kunde ändå inte styra över det skeendet. Tyvärr med tanke på hur det har utvecklat sig... I alla fall fick den här stressreaktionen mig att äntligen fixa ett årskort på gym och jag har försökt träna åtminstone två gånger per vecka. Konditionen och det allmänna välbefinnandet har absolut ökat, men framför allt är det den mentala biten som har varit vinsten. Att svettas ut all frustration och totalt nollställa hjärnan är ett hjälpmedel att uthärda en tung arbetsdag.

I februari började min syster och jag att umgås igen! Årets bästa händelse. Vad mycket man inser att man saknat när man återfår det :). Min svåger fyllde 35 år och det firades i två omgångar. Yster och jag har umgåtts intensivt efter vår stillsamma reunion. Som en av mina bästa vänner T uttryckte det: "Du hade mycket mer tid och pengar över förut, men du är såå mycket gladare nu!".

I mars introducerades begreppet "Familjesöndag". Vi startade med en lunch hemma hos oss och det är härligt att opretentiöst kunna träffas över en bit mat och vin, sitta länge och prata och verkligen umgås utan stress. Startar man vid 14- tiden så blir ju kvällen inte så sen heller...Tanken är att det ska gå runt bland oss och att vi träffas ungefär en gång per månad.
Min systerson fyllde 21 år i mitten av mars, vilket så klart firades. ALLA födelsedagar ska firas med buller och bång tycker jag för man vet aldrig om det är den sista...

Påsken firades dels hos mina svärföräldrar med en stillsam påsklunch långfredagen. Påskafton var vi här med Yster och hennes man, systerson med sambo och mina egna söner med flickvänner - inte lika stillsamt :)


April avslutades på ett tragiskt sätt. På samma dag som min man, somnade en av våra vänner in efter en längre tids sjukdom. Märkligt att det skulle bli den 22 april, men som min yngste son uttryckte det: "Coolt! Nu sitter pappa, Ola (farbror) och Per med varsin whiskey och kollar på oss och snackar skit. Känns bra att de har varandra." En massa tankar och händelser revs ju upp igen, men det är nog sant det jag fick lära mig under min sorgebearbetning: varje dödsfall kommer att bli en påminnelse om tidigare, men för varje gång man tillåter sig sörja så blir det enklare att hantera de föregående sorgerna. Och så är det nog. Sorgen försvinner aldrig men tar en annan form. Den övergår i saknad och ett vemod som jag tror man kommer bära med sig hela livet.

I början av maj åkte en av mina bästa vänner P och jag till Tyskland för att bunkra upp inför årets studentskiva. Vi hade två fantastiska dagar! Åkte tidigt lördag morgon och var hemma vid 16-tiden på söndagen och det kändes som en veckas semester. Underbart nybyggt hotell precis vid stranden och fint väder gjorde ju sitt till för att förgylla helgen. 
Min solpanel lagades äntligen även om det kostade på med en reparatör som blev hopplöst förälskad i mig. Korta, småkorpulenta karlar med skepparkrans är inte riktigt min melodi... Skönt i alla fall att den fungerar och att ha det varmt inomhus (även om det så här års är elpatronen som står för värmen) är värt varenda tusenlapp det kostade att laga den! Min äldste son fyllde 21 år medan den yngste var på studentresa i Prag. Vi var på begravning - en mycket vacker ceremoni med härlig musik. Ett värdigt avslut för en fin människa.
Min syster och jag bestämde oss under en ganska blöt After Work för att åka till Grekland på semester och i slutet av månaden bokade vi en veckas resa till Kreta. Maj var som synes händelserik! 

Sommaren startade med minstingens studentbal. Liten blir plötsligt väldigt vuxen när smokingen sitter på! Hans baldejt var en barndomsvän och jag kan, helt objektivt, säga att de var Lundagårds vackraste par. Se själva:




Killarnas yngsta kusin tog studenten i Ystad veckan innan min yngste stod på tur. Mycket trevlig mottagning med fantastiskt god mat och trevligt sällskap. Regnvädret drog bort lagom tills det var dags för välkomstskålen så den kunde planenligt intas i deras härliga trädgård.
Tisdagen efter var det så vår tur. All mat var färdig, tälten uppe och borden dukade redan på förmiddagen. Hade fått massor av hjälp av både egna vänner och sönernas kompisar :). Vädret var skapligt. De tunga, svarta och hotfulla molnen valde att ta en annan väg som tur var. Vi hade vår beskärda del av "väder" när den äldste tog studenten... Massor av folk mötte upp på mottagningen och det kändes riktigt lyckat. Folk var glada, mat och dryck räckte och den nybakade studenten var väldigt glad i mössan. Vad mer kan man begära?!



Stolt storebror!


Semestern inleddes med en Österlen tripp med T. Att det var juni månad var svårt att förstå. Vi satt och huttrade med vår medhavda fika och turister tittade medlidsamt på oss. Men vi hade en trevlig dag! Det är ju så enkelt att man inte har roligare än vad man gör sig och vi kan göra oss väldigt, väldigt roliga. Vi hann besöka många inredningsbutiker och ett och annat fynd fick följa med hem. Souvenirer ingår ju när man är på semester ;)
På semesterns tredje dag lyfte så äntligen planet till Chania och en veckas efterlängtad och välförtjänt semester tog sin början. Fy sjutton vad lyckad den var! Vi träffade supertrevliga människor och vi hade himla roligt tillsammans. Måste absolut göras om!







Juli var en regntung och ganska vädertråkig månad, men det gäller att göra det bästa av även sådan sommar! De dagar då vädret tillät var det playan som gällde och annars roade vi oss på annat sätt. Med en After Ski till exempel. Sådant väcker uppseende i en sommardöd stad kan jag tala om :)


Många krogkvällar blev det, pizza på stranden med de närmaste (härlig kväll!) och månadens festivitas avslutades med kräftskiva i vårt uterum.

Augusti rivstartade med visfestival i Stadsparken. Vi tjuvlyssnade på gräsmattan utanför. Medhavd picknick, trevligt sällskap och en bag-in-box så är man i hamn för en trevlig kväll! Ytterligare en kräftskiva avnjöts; denna gång hos S. 
Samtidigt som vi drog iväg på kickoff med jobbet så startade min badrumsrenovering. Så efterlängtad!!

I mitten av september var vi allihop på Sturup Racingway och såg min svåger köra Porsche. Familjens present till hans födelsedag. Kallt och blåsigt, men man får ju ställa upp och han var lycklig som ett barn. Efteråt var det lunch hemma hos oss. Ytterligare en trevlig familjesöndag att lägga till samlingen! 

I oktober uppnådde jag den aktningsvärda åldern 50 år! Firades kungligt och till alla som oroar sig för den dagen kan jag bara säga: SLUTA MED DET! Jag hade så galet trevligt! 


Och så mycket presenter jag fick! På bilden ovan är jag visserligen 50 år + 2 dagar, men det var då jag hade den planerade festen. Födelsedagen låg i andras händer...


Fick bland annat spela in en skiva med mina närmaste. Galet roligt och att man var utspökad som turk (?) får man bjuda på. Skivan har blivit en riktig hit om än lokalt... "Du är min man" finns numera i en otroligt hjärtSKÄRANDE variant :)

I november firades yngste sonens 19- årsdag med en överraskningsfest. Numera är det nästan konstigt att bara laga mat till oss tre. Min stora bullriga familj är numera snarare regel än undantag. Och den innehåller så många härliga nära och kära!

December startade med en ny utlandstripp. Den här gången till Köpenhamn och Tivolis julmarknad. Tyvärr alldeles för mycket folk för att det skulle kännas njutbart. Men Tivoli är fantastiskt vackert i julskrud, även om man inte kan röra sig fritt :) Tyvärr har decembermyset förstörts av en turbulent arbetssituation och hur mitt arbete ser ut framöver får tiden utvisa. Nya friska tag behövs för att jag inte ska bli tokig...
December bjöd på ett par rejäla skånska snöstormar, men mitt glöggmingel gick att genomföra trots snökaos. En del fick tyvärr lämna återbud men det betydde bara mer glögg till oss som var närvarande! Julhelgen har avlöpt lugnt och stillsamt. Massor med användbara och roliga julklappar och god mat, härlig samvaro och tid för egen kontemplation, vemod och saknad.
I lördags firades Ysters födelsedag med tjo och tjim och idag är det nyår. För min del blir det ett utlovat stillsamt firande hemma hos föräldrarna till yngste sonens baldejt. En kväll som jag ser framemot med glädje!

TEATER/EVENEMANG
"Köp mjölk. Skriv bok" Januari
Owe Wikström April
"Parsifal" April
"Ladies Night Inspirationskväll" Mars
"Spökvandring i Lund" med jaques Schultze Augusti
"Evita" December

BIO
"The Girl With The Dragon Tatoo" Januari 
"Wuthering Heights" Mars
"Järnladyn" Mars
"Big Boys Gone Bananas" Mars
"A Royal Affair" Maj
"Förälskad i Rom" September
"En oväntad vänskap" September
"Bröllop i Italien" November

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar