måndag 17 december 2012

Dejá vu...

I dagens Aftonbladet hittade jag en liten notis som knyter an till mitt förra blogginlägg.

"Sjuka av jobbkonflikter. 
Stridigheter på jobbet och otydliga direktiv slår ut kvinnor i arbetslivet. En dålig chef eller organisation kan fyrfaldigt öka risken för att gå in i väggen, visar en ny undersökning via Sahlgrenska akademin i Göteborg. Övriga stressfaktorer var hög arbetsbelastning och svårigheter att sätta gränser. (Källa Sahlgrenska akademin)"

Jag har läst en hel del organisationsteori och kurser i ledarskap och grupputveckling och har använt min tidigare arbetsplats som exempel på riktigt dåligt ledarskap och en osund organisation baserasd på "svågerpolitik", angiveri och toppstyrning. Man kan undra hur alla dessa olämpliga ledare och chefer lyckas med att dupera sin omgivning. Den givna misstanken är så klart att de som sitter i toppen är av samma skrot och korn. Låt aldrig någon med högre kompetens och utbildning nästla sig in i en "sjuk" organisation! Den egna inkompetensen kan ju bara döljas av att anställa de som är lika dumma eller dummare...De som redan finns i organisationen har ju att välja på att gilla läget och inordna sig eller vänta på att giljotinen ska klippa till. Detta fenomen är dessvärre, tror jag utan att ha något vetenskapligt belägg för det, vanligast förekommande inom den offentliga verksamheten. Riktigt beskt smakar det om man betänker att det faktiskt är en skattefinansierad verksamhet. Dina och mina pengar betalar lönerna för väldigt många klubbar av inbördes beundran; uppfyllda av sig själva och fulla av sin egen toppstyrning. Vi kan bara titta på och vädra vårt missnöje över fikabord och de som jobbar i dessa sjuka organisationer får tiga och lida. Det är något ruttet i många av våra så kallade ledningsgrupper! Själv är jag så glad att jag arbetar på en arbetsplats där ledningen hängt upp plakat om att vi har yttrandefrihet...Sådant gör en varm i hjärteroten och gör oss med fäbless för sarkasm och ironi lyckliga...

En vecka till julafton! Vi har ställt vår barrande gran i uterummet och gjort en alternativ installation i vardagsrummet. Otroligt skönt att slippa alla barr! Nästan alla julklappar är klara och nästan all mat är inköpt. Känns skönt att slippa jaga runt som en galning de sista dagarna. Fyra arbetsdagar kvar och sedan TVÅ veckor nästan helt oplanerad ledighet. Ska bli så härligt att ta dagen som den kommer. Innebandy två kvällar den här veckan och på torsdag ska tre av mina före detta kolleger och jag ta vår traditionella julöl. Därefter börjar julledigheten för min del!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar