torsdag 27 december 2012

Julkoma - dag 27...

2012 års jul kan läggas till handlingarna. En jul ganska lik de föregående årens - en bra jul kort och koncist! Bortsett från att snön lyste med sin frånvaro - IGEN...



Drömmen om en vit jul levde fram tills på kvällen den 23 december. En rejäl skånsk snöstorm drog in över oss och bäddade snabbt in landskapet i vita härliga drivor. Alla tummar hölls för att det av meteorologerna utlovade regnet skulle välja en annan väg - men... När de himmelsblå ögonen slogs upp på julaftons morgon var allt det vita förpassat till snöglopp och det duggregnade. Avskyvärt! Jag kommer nog aldrig att ge upp drömmen om en vit jul. Likt en dåre hoppas jag, år efter år, trots att jag vet att jag har all statistik och alla väderexperter emot mig. Trots det misslyckade julvädret så blev det en jul precis som vanligt. Det vill säga jullunch på julafton med svärföräldrar och barnens äldste kusin, som vi inte tycker ska behöva fira julafton på sitt boende. Det är väldigt energikrävande och tålamodsprövande timmar, men det får det vara värt även om det är julafton. Han har ju bara oss och så länge killarnas farmor och farfar lever, så får vi ställa upp med julfirande. Har dock svårt att ta kritik från dem som enligt min menig borde ägna honom mest intresse och omsorg...Som vanligt var farmors första kommentar: "GUD SÅ MYCKET JULKLAPPAR!" En stående replik varje år :).


Att Disney valt att klippa i Tomtens julverkstad märktes inte så mycket och jag tror att det gått de flesta spårlöst förbi om inte medierna slagit upp det så stort...


Tomten kom på besök, men han var lätt förvirrad, antagligen på grund av hunger för han sa att han hade väldigt bråttom hem till Tomtemor för hon väntade med julmaten, så han glömde faktiskt dela ut julklapparna! Lite smolk i julmusten! Det blev som vanligt sönerna som fick agera tomtenissar. Det var många och roliga julklappar i år. Vissa år är det ganska trist skörd, tycker jag, men inte i år. Känner till exempel att jag kan vara ganska ensam om att ha fått TVÅ bäddmadrasser... En ska bytas och någon/några har lärt sig att det kan vara bra att kommunicera kring önskelistor ;)
Juldagen var det min syster med familj samt mina "svärdöttrar" som var här. Jag vågade mig på att laga kalkon för första gången och den blev riktigt lyckad! Kvällen blev betydligt livligare och senare än julafton. Vinet flödade och sällskapsspelet blev allt aggressivare ju längre kvällen led ;)



Tomten dök upp även på juldagen! Även om det kanske var mer Tomtan...


Annandag jul tillbringades i soffan med en julklappsbok. Och naturligtvis "Livet är underbart" med James Stewart! En film jag storgråter till varje jul. Det finns så fantastiskt mycket att vara glad åt och nog är det så att vi alla spelar roll för någon i världen. Sedan är det tragiskt att det finns människor, som trots att de blir inbjudna till firande hos sina nära och kära, väljer att antingen inte höra av sig alls eller också ska det krusas till förbannelse och sedan snackas skit. Vi har alla fel och brister, men ska kanske lite oftare rannsaka oss själva först innan vi drar slutsatser om vår omgivning...

Hela december är som ett töcken för mig - en slags pre-jul; jul; och after-jul koma. Jag har ingen energi att ta mig till gymmet, har inte varit utanför dörren på fem dagar och lyckas inte få något vettigt ur händerna hemma. Regnet forsar ner och gör ju inte tillvaron enklare precis. I morgon SKA jag ta mig i kragen och komma iväg till gymmet! På kvällen ska vi ha familjedejt: THE HOBBIT! Äntligen! Ser framemot filmen jättemycket och hoppas att den ska vara i nivå med Sagan om ringen-triologin.

Ni som liksom jag har valt att ta ut lediga dagar under helgerna: Fortsätt njuta! Och ni som arbetar och håller Sverige rullande: Håll ut! Fredag kvar (under förutsättning att ni har måndag - fredagsjobb alltså :)) och sedan FYRA dagar ledigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar