tisdag 11 december 2012

Dumhetens tidevarv?

Ibland bara häpnar man! Hur har den svenska debatten om integration kunnat gå så snett? Skolavslutningar ska inte få äga rum i kyrkor av hänsyn till icke-kristna, svenska flaggan är till ständig diskussion - blir inte "ny"svenskar provocerade av att den svenska flaggan vajar i flaggstången?, pepparkaksgubbar ska inte få finnas i Luciatåg och så vidare. Har vi inte rätt till våra svenska traditioner och vår svenska kultur?! Mig veterligen råder det religionsfrihet i Sverige och att vi tillhör den protestantiska grenen av kristendomen är väl inte heller ändrat? Eller har jag missat något? Någonstans har det gått väldigt fel. Det är inte rasistiskt eller främlingsfientligt att vilja ha rätt till svensk kultur och svenska traditioner! Blir personligen både trött och irriterad på alla dessa inskränkta och politiskt korrekta personer - vad rätt ni tänkt, så fel det blev...
Jag har varit bosatt i ett muslimskt land på 80-talet, Qatar. PÅ den tiden snäppet under Saudiarabien vad gällde religiösa regler och tvång. Det var dock inte tal om att någon öppet fick ägna sig åt gudstjänster. De kristna hade sina sammankomster i hemlighet. Jag är väl medveten om att vi har religionsfrihet i Sverige, men då ska denna rättighet gälla alla. Jag vänder mig inte emot att det byggs moskéer, synagogor eller andra religiösa byggnader, men om den svenska skolan ska vara fri från religiösa inslag ska vi inte tillåta friskolor som baseras på olika trosinriktningar. Vi kanske ska plocka bort alla färgprefix? Är inte Gula floden ett påhopp på asiater? Black Army? Röda torget? Brunkål? Rödkål? Är inte finska pinnar ett påhopp på vårt grannfolk? Ja, ni ser själv det absurda i att börja fundera över underliggande rasistiska meningar.

Ser just nu på Rapport och, vilket jag inte förstår kan vara en nyhet, ett inslag om att svensk skola halkar efter utbildningsmässigt. Universitet och högskola har ju för flera år sedan slagit larm om att man varit tvungna att sänka kraven på de nyantagna studenterna för att dessa överhuvudtaget ska klara av studierna. När ska allt detta utbildningsflummande försvinna?! Det tycks bara bli värre och värre. Ställ krav! Treåringar ska inte styra och ställa - det är faktiskt ett vuxenansvar. Väljer man att skaffa barn tar man på sig ett ansvar och det är inte för mycket begärt att som förälder ställa krav på skolan: det handlar inte bara om att ungarna ska förvaras under nio år... Med risk för att lynchas av alla de lärare som jag känner, så får jag en lite fadd smak i munnen när man samtidigt betänker lärarfackens höga tankar om sin egen yrkeskår. Tro mig! Jag vet att det finns alldeles fantastiska pedagoger, som är väl värda en rejäl löneökning, men tyvärr finns det en hel drös av dem som inte är värdiga att ens ha fått lyfta en lärarexamen.

Så nu har jag säkert lyckats skaffa mig en del nya ovänner :)






3 kommentarer:

  1. Ja, VAD beror det på att resultaten sjunker?

    Det är något i luften; varken enskilda elevers eller lärares fel, enligt min uppfattning utan något i samhällsklimatet, kanske något så luddigt som paradigmskifte.. .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paradigmskifte är en möjlighet, men jag tror även att kravlöshet och bristande föräldraskap spelar in. Skolans huvuduppgift är INTE att lägga tid på att uppfostra ungarna. Eller att hela tiden låta de svagare eleverna sätta nivån...Vi är olika och min erfarenhet är att det tyvärr oftast är de duktiga eleverna som hämmas i sin utveckling.

      Radera
  2. Det är västerlandets tillbakagång. Vi känner att det inte lönar sig på samma sätt som förr. Asien kommer starkt, det är deras tur nu...

    SvaraRadera