måndag 7 maj 2012

Minisemester

Jag har haft en helt underbar helg! Min väninna P och jag gav oss iväg söderöver i den arla gryningen lördag morgon. Våra mål var Heiligenhafen och Burg. Färden dit gick via ett mycket tyst och stilla Danmark för färjan Rödby och Puttgarden. Vi lyckades komma med en tidigare färja, så redan kl. 9.30 anlände vi till Heiligenhafen där vi parkerade vid småbåtshamnen, drack vårt medhavda kaffe med kanelgifflar samtidigt som vi njöt av den vackra morgonen. När butikerna slagit upp sina portar blev det shopping. Vilket eldorado för oss skoälskare! Ett par fullständigt oemotståndliga sandaler är nu i min garderob i väntan på något varmare dagar. Vi gick in i ett ganska sunkigt varuhus med, som det visade sig, en STOR skoavdelning med mycket bra priser. Ett helt berg av Espritskor med reapris uppenbarade sig och jag hittade en superskön ballerinasko för 9,99 euro - to good liksom...Och det var det. Det fanns en vänstersko i stl 38 och en högersko i stl 41...Svårt att förlåta!
En härlig lunch i solen direkt vid vattnet var en liten tröst. Flammkuchen på grekiskt vis var en ny, mycket god smakupplevelse och det svensk-tyska ägarparet serviceinriktade och professionellt trevliga. Kan rekommenderas om ni besöker Heiligenhafen - gå mot hamnen och fisksaluhallen och när ni ser Bojje och Kajja uppflugna på pollar så vet ni att ni kommit rätt!

Efter lyckad shopping körde vi till Strandhotel Bene i Burg. Ett nybyggt och nyöppnat hotell ett halvt stenkast från havet. Imponerande stränder och klart vatten! Det var lätt att förledas och tro man befann sig vid Medelhavet; att vädret dessutom visade sig från sin bästa sida gjorde det inte sämre. Långpromenad längs stranden med avbrott för en god Bitburger och sedan en god Ripasso på balkongen i gassande sol före middagen - sämre kan man ha det! Vi är ju kända för vårt vidlyftiga liv i sus och dus, heta partypinglor och så vidare så vi sov gott redan före 21.30...
Efter en riklig, fräsch och god frukostbuffé begav vi oss till resans huvudmål: Calles i Burg. Jag har en mycket begränsad erfarenhet av "spritresor" och det är jag glad för! Som folk beter sig! De for fram som vettvillingar och hade ingen uppfattning alls om vad som köptes - det var alkohol och billigt. Vad kan man mer önska sig? Förutom lite folkvett och omsorg om andra kunder...Vet inte hur många gånger jag fick en tung kundvagn på hälsenan - "unnan o väck"...Nu är i alla fall drycken till studenten hemforslad och det till bra pris.

Jag borde verkligen försöka unna mig sådana här avbrott från vardagen oftare (utan alkoholinköp). Denna helg kändes som två veckors semester. Fantastiskt vad miljöombyte gör för själen! Nu ska man väl orka jobba i en och en halv vecka innan nästa långledighet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar