tisdag 3 maj 2011

Operation Garageröjning påbörjad

Yngste sonen och jag har tagit ett första steg i Operation Garageröjning. De som varit hemma hos oss vet hur fasansfullt mycket "bra-att-ha"- saker detta hus rymmer! Varje upptänklig yta har varit en potentiell lageryta. Så är det om man varit gift med en samlare...Jag har försökt tömma efterhand och det gick ganska hyfsat fram tills för ca ett år sedan när Sysav kom på den geniala idéen att bygga om återvinningsanläggningen. Under tiden som den nya moderna återvinningen byggdes, så var den gamla välkända tippen fortfarande i gång, men man fick inte dumpa elektroniska prylar och farligt avfall. Naturligtvis är det sådant "gods" som varit mest akut att bli av med under det sista året. Den nya återvinningsanläggningen öppnade i höstas med stor pompa och ståt (läste jag i Världsbladet - själv hade jag ingen aning om var denna fantastiska nyskapande och moderna anläggning fanns

Nåväl, stället lokaliserades och mod skulle inhämtas i barm och kraft i barm! Japp, här är det lååång startsträcka med vissa sysslor. Gemensamt för dessa är att det var sådant min man brukade göra. Att köra till soptippen var förstås inte högproriterat, men med en tjatig fru så skedde det i alla fall ett par gånger per år...

Och i dag hade jag alltså fått tillräckligt mycket kraft och med en hemmavarande (lycklig!) medhjälpare lastades bilen full med gamla färgpytsar, TV- apparater och DVD- apparater, ofungerande telefoner och Playstationspel från förra seklet. Lätt nervös kör jag så iväg och försöker intala mig att det inte kan vara mycket mer komplicerat än den gamla välkända återvinningen med trevlig och hjälpsam personal.
Eller hur!!!
 När vi kommer fram ställs man genast inför problem ett: Välj fiL! Denna gången var det inte så svårt eftersom vi fokuserat på två typer av avfall.
Noterat i den förlängda: blanda ALDRIG trädgårdsavfall med annat avfall - blandfil saknas!
Nästa skylt: Kör sakta fram mot bommen!
BOMMEN!?! Vem som helst släpps uppenbarligen inte in. Sonen säger lite uppmuntrande att han hoppas jag är bra på att starta i backe...ja, han håller på att övningsköra.
Lätt stressad passeras Bommen och en hel värld av containrar, skyltar, pilar, filer, p-platser (?) och bilar med släp öppnar sig. Såg inte till någon rastplats, men blir inte förvånad om det finns något ställe för medhavd matsäck! När jag kontrollerade öppettiderna tidigare idag scannade jag även av den översiktskarta som fanns på Sysav:s hemsida och visste därför att våra båda destinationer låg bredvid varandra i slutet av den snitslade banan. Ingen personal så långt ögat nådde, så vi hade möjlighet att härja ganska fritt; eller också satt de i någon underjordisk bunker och följde alla våra förehavanden på stora datorskärmar. Vi följde dock alla förhållningsregler till punkt och pricka! Inga miljösabotörer här inte! Dagens operation, från första pinal in i bilen, till sista pinal ut ur bilen på återvinningen tog oss 20 minuter. Ställtiden? Cirka ett och ett halvt år...

I morgon åker vi dit igen! Samma fil, men andra stopp. Räknas den delade julgranen som trädgårdsavfall eller brännbart gods??? Får väl bli en samvetsfråga...

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera