torsdag 28 november 2013

Glädjor

Trots den mörka årstiden och min humördip de senaste veckorna så finns det ju många glädjor att må gott av. Vi har haft ett par härligt kalla dagar med sol, klarblå himmel och, äntligen, minusgrader. Så mycket enklare att känna livslust när solen skiner! Även om man måste stå inne på ett kontor...en fördel med att vara hemifrån dagtid och när det är ljust är ju att man slipper se de smutsiga fönstren och dammråttorna som har flyttat in. Grannarna har redan förra helgen putsat och fejat inför advent, så där lyser elljusstakar och stjärnor i vartenda fönster. Känner mig glad och stolt att jag inte har några som helst stresskänslor över att inte hinna med. Det blir advent även med smutsiga fönster och ostädade golv. Även om ett nystädat hem kan vara en stor glädje! Får se hur mycket ork som finns på lördag! Glögg, pepparkakor, stearinljus och vita hyacinter är i alla fall redan hemma, så första advent lär firas lite stillsamt. Först på morgonen och sedan glöggmys efter eftermiddagens dubbla innebandymatcher.

På jobbet är vissa kolleger nästan hysteriskt effektiva i sina klappjakter. Ute både på lunchen och efter jobbet och handlar som hysterikor. Se där! Ännu en glädje att jag inte dragits in i den hysterin. På mina lunchvandringar handlar jag om jag råkar hitta något, men jag vill inte påstå att jag är på aktiv jakt. Det löser sig. Det är prokastrinerarens bästa förvissning!

Andra glädjor är alla möten jag har haft de sista veckorna med nya och gamla vänner. Jag har knappt varit hemma på kvällarna, vilket kan förklara varför det är så stökigt överallt. Och varför jag är så hopplöst efter vad gäller TV-programmen... Å andra sidan är jag grymt uppdaterad på var man äter och dricker gott! Och var det finns trevlig servispersonal. En icke oväsentlig ingrediens för en angenäm restaurangupplevelse tycker jag. Och inser även att jag lider av en viss yrkesskada efter mina egna år i branschen...

Det är också en stor glädje för mig att träna - hårt och ofta. Jag som förut alltid varit för lat och hittat på alla möjliga undanflykter för att slippa svettas, är numera på gymmet minst varannan dag och om jag väljer bort träningen, som i kväll, så får jag dåligt samvete. Är dock övertygad om att mina trötta ben är tacksamma i morgon.

Nu ska jag dricka te och läsa klart Kristina Ohlsson Davidsstjärnor - böckernas värld är ytterligare en glädje :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar