onsdag 17 februari 2021

Fakta - vem ska man lita på?!

Det är inte bara i snömodden det spåras och spåras ur. Nivån på debatterna under pandemin är pinsamt låg. Lyssnade på Lena Hallengren, socialminister, i morse på den extrainsatta presskonferensen med anledning av att man befarar en tredje våg och vill ha möjlighet till ytterligare inskränkningar i vår frihet. Så deprimerande att inte se något slut på eländet. Och med det heller inget slut på alla intelligenta proffstyckare, som borde stannat hemma vid köksbordet med sina allt annat än välunderbyggda åsikter. Det hade varit så härligt att uppnå ett utopiskt tillstånd där folk kunde skilja på sak och person, på känsla och fakta. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det fanns så många obegåvade personer i denna värld, men jag ska inte fördjupa mig i det ämnet en gång till.

Har ni läst alla synpunkter om att stänga skidorter, Gekås i Ullared och Systembolagen? Det är intressant att vissa ställen är "farligare" än andra. Min uppfattning är att man undviker alla onödiga resor. Det är inte en mänsklig rättighet att åka på sol, och/eller skidresor. Om man åker och ska sitta i karantän två veckor när man kommer hem så ska det kosta - det vill säga du ska inte arbeta hemifrån under den tiden! Det slår så orättvist mot dem som inte kan arbeta på distans. Karantän två veckor som du får betala för med semesterdagar, tjänstledighet utan lön eller på annat sätt. Nöjesresorna till sina andelslägenheter och hus vid Medelhavet lär fortsätta så länge det inte känns i plånboken. Det är som danskarna med sommarhus i Sverige som tycker det är för jäkligt att de inte får åka dit - "det handlar ju inte om nöjes-; eller shoppingresor och skulle man bli sjuk åker man direkt tillbaka till Danmark". Jorå satt och jorden är platt...

Skolor är inte drivande i pandemin. Lärare löper inte större risk att smittas än andra yrkesgrupper. Detta enligt forskningsresultat från University of Warwick, som har studerat sjukfrånvaron på grund av covid19 i skolor över hela England under hösten 2020. Enligt denna studie finns det inte några bevis för att skolorna varit drivande i pandemin. Andra studier där forskare och myndigheter har kommit fram till liknande resultat bekräftas därmed. Jag har sett mängder med artiklar och inlägg på sociala medier från lärare som frågar när Folkhälsomyndigheten ska börja förlita sig på vetenskapen... Själv kopplar de till artiklar i kvällsblaskorna som stöder deras egna, med säkerhet i rädsla grundade mening: smittspridningen i XXXX ökar (underförstått för att skolorna har återgått till närundervisning). Nu tillhör ju inte jag den extremt välutbildade (japp, jag raljerar!) lärarkåren, utan har bara, i runda slängar, 650 universitetspoäng, så jag kan säkert inte det där med källkritik och förstår ännu mindre av evidensbaserad forskning. Samtidigt känner jag mig ändå lycklig, i min lilla värld, att man på min tid fick lära sig att kvällstidningsjournalistik inte så värst ofta baserades på fakta, utan snarare på innehåll som genererade säljande rubriker och klatschiga löpsedlar. Det kan ha ändrats, men något inom mig kliar olustigt och ger mig känslan av att så inte är fallet.

Något annat som inte är drivande i pandemin är våra restauranger. En näringsgren som håller på att utarmas av de idiotiska restriktioner som regeringen har kommit med. Vi talar i princip om näringsförbud! Och alla ni som tror att det bara är en restaurangägare, som i mångas ögon tjänar grova pengar, är den som drabbas: TÄNK OM! och fundera ett varv till (även om den lilla hjärncellen kanske går i spinn i tankeloopen). Är ni medvetna om hur många människor en restaurang sysselsätter och därmed, direkt och indirekt, avlönar? Att driva en restaurang handlar inte endast om alkohol. Svenska folkets inställning till alkohol är pinsamt naiv och om något har bevisats av resonemangen kring försäljning av alkohol under pandemin är det att den ska inte säljas i vanliga livsmedelsbutiker! Något jag definitivt aldrig har tyckt. Jag tycker det är bra med Systembolaget för att få kvalitetssäkrade produkter och jag klarar av att planera mina inköp och kan ha alkohol hemma utan att känna att jag måste dricka upp den direkt. Att alla inte har samma inställning till alkohol vet jag och för deras skull - lika mycket som för min egen - är jag tacksam att vi har reglerad försäljning av så kallade rusdrycker. 

Vad som däremot är de stora smitthärdarna är fikarummen på arbetsplatser och möten hemma. När vi träffar människor utanför familjen eller utanför vår normala umgängessfär - det är i dessa sammanhang den stora klustersmittspridningen märks. 

Lämnar ämnet (igen) och tar en promenad i det moddiga grå som speglar mitt inre så perfekt denna dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar