onsdag 27 maj 2015

Om behovet att dela med sig och mista hela stycket


Ett tecken på att det faktiskt är vår, även om det fortfarande är kallt som tusan, är att penseerna nästan är på sluttampen. Tala om att jag är desperat att hitta tecken på att det är juni om ett par dagar!
Även i dag har det uträttats storverk på mina ägor. Här gås det icke bara runt och sprätts efter jobbet. Ännu en runda till återvinningen och nu är säckarna med trädgårdsavfall borta. Bara att fylla nya! Men i fortsättningen ska de köras direkt till tippen och inte ligga till sig i garaget. Snart ska projekt göra klart uteplatserna starta. Joråsåatt - man har ju stora ägor så det krävs flera rum för att trädgården ska kännas bebodd av annat än igelkottar och mördarsniglar. Säkert finns det ett eller annat getingbo också. Varför ändra på ett årligt återkommande koncept? Anticimex ska ju hållas sysselsatta. Men visst är det väl så att en kall vår bidrar till att det blir färre getingar? Hoppas, hoppas!!

Tycker det är lite roligt med sociala medier. Som tidigare har erkänts i denna blogg, så är jag en
fanatisk utnyttjare av sociala medier. Saknar man liv så får man skapa ett! Jag skriver minst en statusuppdatering om dagen på Facebook, så jag tillhör inte den stora gruppen som endast har
Facebook för att spionera på andra. Många åsikter och fördömande kommer ur detta. Det är roligt att
följa de bilder som läggs ut på Facebook och Instagram: första snön, körsbärsträden blommar, tussilago (!), oj, vitsippor, rapsfälten blommar (det är fantastiskt vackert! Gärna mot en åskblå himmel), soluppgångar, solnedgångar, regnbågar, första jordgubben, första nypotatisen etc etc. Det lustigaste är att alla tycker att de själv är så otroligt originella när de lägger ut exakt samma motiv som alla andra. Varför? Måns Mum-Mums Zelmerlöv - är det inte sexistiskt och kränkande att han kallas Mums-Mums förresten? Ve om det varit en kvinna som fått det epitetet. Då hade feministerna stått på barrikaderna... - firades på Stortorget i Lund och jag tror att i princip alla 15 000 som närvarade lade ut en bild eller ett filmklipp på evenemanget på Facebook. Varför så mycket fokus på att filma och fotografera? Njut av föreställningen i stället. Bilder får man ändå. Vare sig man vill eller inte.
Själv var jag på releaseparty på Mejeriet i Lund i söndags. Cristal Andino firade trettio år som grupp och släppte i samband med detta en ny skiva. Härlig konsert, stor spelglädje, duktiga musiker och fantastiska röster. Jag tog inte en enda bild, men "lånar" ohämmat av mina vänner:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar