söndag 27 april 2014

Check på den, Humfrida!

När vet man att det är sommar? Den meteorologiska sommaren mäts i medeltemperatur över ett visst antal dygn - tror det är en medeltemperatur över tio grader i fem dygn. Sommaren här i Skåne inföll tydligen på Påskafton. På Annandag påskvar det till att skrapa bilrutorna igen, men sommaren hade ju kommit och det kan nog inte ändras på...
Ett annat tecken på sommar är väl att gräset växer. Det gör det! Som ogräs! Ja, ogräset växer ju också, vare sig man vill det eller ej. Gräsmattan måste således redan klippas flera gånger i veckan om man nu har ambitionen att låta trädgården se ut som en golfbana. Det har man inte. I alla fall inte på min adress...
Normalt så är det en stor sak att få magnolian att slå ut till Valborg, eller mer korrekt siste april som vi föredrar i Lundatrakten. I år lär den vara praktiskt taget överblommad när studentsångarna äntrar universitetstrappan för att, som alltid, sjunga in våren. I stället kan man titta efter syrenerna, som åtminstone i min trädgård, står på randen till att visa färg. Precis som liljekonvaljen...
De skånska rapsfälten lyser vackert gula mot den azurblå himlen och de skånska bokarna ha slagit ut i all sin majestätiska prakt. Det är något visst med den fabulöst vackra skånska våren. Och då bor jag inte ens på randen till Österlen där himmel och hav skapar ett särskilt ljus över det skånska landskapet!
Men i år är det alltså lätt förvirrande. Vi har vår fast sommar liksom. Jag har solat i bikini ett flertal gånger. Inte rekord på något sätt, för jag brukar vara desperat soltörstande, men normalt huttrar jag mig genom se första djupdykningarna i solstolen. I år har jag svettats...
Det är något konstigt med klimatet, men jag kan trots allt leva med denna abnormitet :-)
Hela helgen har jag tänkt att jag borde ta mig till gymmet och trötta ut mig ordentligt, men jag har fastnat i trädgården. Inte endast i solstolen, utan faktiskt arbetat fysiskt. Jag säger som jag brukar: Shit, vad många små muskler man har att ha ont i! Muskler som bara uppenbarar sig vid trädgårdsarbete. Dagens gympass blev stenläggning av den nya uteplatsen. Ett riktigt Sisofysarbete eftersom det måste grävas upp ogräs, gigantiska maskrosor och gamla uttjänta kryddväxter. Dessutom ska ju stenarna flyttas på och om man då plötsligt hittar en sten som blivit vänd åt fel håll så får man ju börja om från början. Det är trots allt något som ger en synbart resultat! Och ett kännbart. Bara att ta sig upp för trappan och sedan inta horisontell ställning i sängen var ett mastodontprojekt. Blir kul i morgon bitti! Skön vecka åtminstone. Det är perfekt med fyra dagars arbetsvecka! Även om det kan vara lite problem att få till min Mittwocheskål. Arbete tre dagar, ledigt en dag och i mitt fall arbete igen en dag. Får nog bli minst två skålar denna veckan...
När är det då sommar? För mig är det när man tittar ner på tånaglarna och ser att de blivit röda! Nu är det barfotaläge. Check på den, Humfrida!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar