tisdag 8 april 2014

Mitt gäng och en förstorad livmoder


Visst är Nalle Puh och hans gäng underbara! Jag läste Nalle Puh för mina barn när de var små och använde olika dialekter och tonlägen till de olika figurerna. Nalle Puh var lite underfundigt småländsk, Nasse räddhågsen, Tiger kaxigt stockholmsk, Ior dryg skåning och Ugglan klokt rikssvensk. Tala om att binda ris åt egen rygg! Det var ingen annan som kunde läsa Nalle Puh på "rätt" sätt. Jag älskar fortfarande grabbarna i Sjumilaskogen, men är inte lika övertygad om att mina söner är lika förtjusta fortfarande...
Vi har väl alla mer eller mindre framträdande drag från dessa personligheter. Själv identifierar jag mig mest med Ior - pessimist med övertro på att det mesta kommer att gå åt pipsvängen. Men jag kan också komma på mig med att känna att Tiger tar allt större plats inom min karaktär. Det är väl Tanten som tar över - hon som gör vad som faller henne in och struntar i vad folk tycker.


Mitt gäng är ett härligt sammelsurium av Nalle Puh och hans vänner - vilda, galna, underbara Tanter, som njuter av Livet och tar för sig av det som erbjuds. Jag har massor att lära av dem, men tycker det går allt bättre dag för dag :-)

By the way så såg jag ett intressant inslag på Fråga doktorn i går (naturligtvis brukar jag inte titta på detta programmet utan råkade bara slå på i väntan på Kulturnyheterna. Bara så att ni vet...). I alla fall var det en tittarfråga som undrade hur det kom sig att kvinnor i klimakterieåldern ofta fick förstorad livmoder. Det berodde på ärrbildningar och muskelknutor och sådant tjafs, men själv såg jag en helt annan möjlighet! Dagarna då jag känner mig lite för muffinsaktig runt midjan har så klart inte med kosthållning och bristande karaktär att göra! Det handlar, nu när jag uppnått denna aktningsvärda ålder, om en förstorad livmoder!! Och mig veterligen kan en sådan inte bantas eller tränas bort. Beach 2014! Jag är redo! Jag och min tidvis förstorade livmoder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar