torsdag 15 november 2012

I-landsproblem

Det går fort nu! Drygt fem veckor till julafton och nog börjar det kännas! Butikerna julskyltar för kung och fosterland och snart är det adventsljusstakar i var mans slott såväl som koja. Förstår inte varför det ska börja så tidigt. Jag tillhör väl inte riskgruppen för att tröttna i förtid, men tycker ändå att man åtminstone kan vänta till mitten av november innan man drar igång. Lyssnar man på kolleger och vänner är det många som känner av lågkonjunkturen och troligen inte kommer att handla någonting förrän decemberlönen kommer. Om man nu inte väljer det ack så praktiska alternativet att handla på nätet. Det är helt förödande att det finns en hel shopping bara ett par knapptryck bort. Adlibris är min bästa vän, trots att jag egentligen hellre vill köpa mina böcker i en riktig bokhandel, men det finns ju knappt någon sådan att uppbringa i dagsläget. Akademibokhandeln i all ära, men så charmfullt är det inte med likriktade kedjor, stereotypt utbud och, tyvärr, en på många ställen dåligt påläst (!) personal. Det är något sensuellt över att känna på en ny bok, insupa pappersdoften och sedan njutningsfullt stå och bläddra, läsa ett par meningar här och där innan man bestämmer sig för att ytterligare en "kompis" ska få flytta hem till de knökfulla hyllorna. Det är ju så svårt att göra sig av med böcker. Ytterst få vill överta dem och jag har så svårt att kasta böcker. Jag gillar trenden med att "glömma" en bok och låta den vandra vidare till en främling. Sympatisk tanke som rimmar väl med kretsloppstänkandet!
Det sista halvåret har jag fullständigt snöat in på Zalando - vilket shoppingparadis! Enormt urval, snabb leverans och hittills har jag varit mer än nöjd med mina inköp. Fast nu börjar det bli samma problem i garderoberna (!) som i bokhyllorna. Överflöd! Men det kan ju bli sämre tider...och då kan jag minsann hålla både mig själv och delar av befolkningen varm! ;)

Kommande lördag ska jag ha goda vänner på middag och sedan är det julförberedelser som gäller: ALL IN! Det ska planeras mat, pyntas och köpas julklappar. Eller om vi struntar i dem i år?!? Nästa söndag är det julshopping på Väla center och har jag tur hittar jag allt där (om vi nu ska ha julklappar alltså...). Skönt att det är positiva veckor som ligger framför en för det är baske mig väl mörkt nu för tiden. Kolsvart på morgonen och kolsvart på eftermiddagen - trots att man bor i Södern. Jag blir så förlamande trött av detta mörker! Ändå önskar jag mig fler timmar på dygnet för att hinna med allt jag vill göra. Känner att min kreativa sida har blommat upp och jag vill måla, skriva och tapetsera hallen på ovanvåningen. Projekten står som spön i backen, men tyvärr måste man arbeta för brödfödan...Skönt att kunna vara ledig två veckor till jul och då märks det knappt att man har rört sin semester/flex. Och visst blir det ännu bättre nästa år?

Dags att arbeta sig i säng. Två kakor står på kylning i köket till morgondagens fredagsfika och bredvid sängen ligger Sandmannen och väntar - en ny Kepler är ALLTID läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar