söndag 16 januari 2022

En Svensk Tiger

 Töffarna i förra inslaget som enligt sin egna version hade hög feber och var riktigt dåliga återuppstod snabbt från sjukbädden. Efter en natt i "självpåtagen karantän eftersom ingen satte dem i karantän" gjorde de stan. Turistandet avslutades med restaurangbesök och en natt på nattklubb. Under deras hemresa raljerades det över att planet var fullt med snörvlande och hostande människor och när de kom till Sverige fanns ingen kontroll av deras negativa test. Jag tycker detta luktar försök till försäkringsbedrägeri. De trodde antagligen att det räckte med att ha en försäkring och sedan, vid positivt pcr-besked, är det bara att anmäla till försäkringsbolaget så har man en gratis vecka på lyxhotell. Uppenbarligen ser de inte sitt eget ansvar för smittspridning överhuvudtaget och anser sig heller inte ha skyldighet att ta reda på vilka regler som gäller, som t ex att svenska medborgare släpps in i landet utan att behöva uppvisa ett negativt test, men att det rekommenderas att man så snart som möjligt gör ett pcr-test för att kontrollera om man bär på viruset och att man fram tills man får tid för detta sätter sig i karantän. Oj, vad många det är som inte tar det ansvaret efter sina semesterresor... Detta är bara ett exempel bland många. Det går ju förstås att hävda att jag inte behöver bry mig, men vet ni? Det tycker jag faktiskt att jag både behöver och ska. För det är just det här nonchalanta beteendet som gör att jag måste begränsas i mitt liv. 

Jag är genuint trött på att läsa och höra om raljerande gällande svenska myndigheter och svensk politik! Allt är inte bra. Det finns massor som jag skulle vilja ändra på, men någonstans måste svenska folket stanna upp, tänka till och förstå att vi alla bär på skuld - vi har i mångt och mycket det samhälle vi förtjänar. Att leva i en demokrati handlar inte bara om rättigheter - vi har även skyldigheter! Jag brukar dra parallellen till ett anställningsavtal: allt för många tror att vi bara har rättigheter när vi skriver på avtalet, men vet ni vad? Vi har många, många fler skyldigheter gentemot vår arbetsgivare än vi har rättigheter. Det är en oerhörd förmån att få lov att rösta i öppna val, men vi kan inte alla vinna valet. Att inte vinna är inte detsamma som att nu ska jag vara en riktigt dålig förlorare och skriva ner allt som de som vann uträttar och göra vad jag kan för att smutskasta min fiende. Dagligen möts vi av mängder med desinformation och konspirationsteorier. Läste någonstans att vår tid har fått en femte dödsryttare: desinformationen. Något som borde skrämma oss rejält, men som tycks underblåsas av vår tids största sekt som består av "sociala medier riddare" som sprider dyngan vidare. Twitter, som jag tyckte var trevlig social plattform med vettigt innehåll, har nu tagits över av samma patrask som finns på de övriga sociala medierna. 

En braskande "nyhet" spridd utan faktakontroll på Facebook: Tom Hanks och hans fru skjutna av amerikansk militär! Mig veterligen lever Tom Hanks fortfarande - en uppgift som är enkel att kontrollera med några knapptryck. I celebert sällskap påstås nämnde Tom vara med i en satanisk pedofilsekt som dödar och äter spädbarn för att komma åt adrenokrom (en oxidering av adrenalin. Kan man inte se det bisarra i ett sådant påstående? Inte för att det handlar om kändisar och satanism utan för att om det låter för osannolikt så är det med största sannolikhet inte sant. Jag googlade lite på adrenokrom och om jag inte missförstod så krävs det att man har en levande kropp för att det ska fungera. Varför skulle då spädbarn torteras och dödas? Jag förstår att jag anses som naiv och blundande för verkligheten i deras ögon, men jag lyssnar på vetenskap och försöker faktagranska innan jag tror/sprider något vidare.

Vaccin är ju också utsatt för desinformation. Det är inte ett dugg märkligt att vaccinet mot covid 19, som anpassades efter den virusmolekyl som dominerade när vaccinet togs fram, inte längre har samma skydd mot en ny virusmutation. Det är så ett virus fungerar! Det är därför det rekommenderas vaccination varje år för sköra grupper när det gäller säsongsinfluensan - viruset har muterat så det kan ta sig förbi ditt immunförsvar. Det är så ett virus fungerar - det förökar sig via en kropp. Det är fakta (om man inte tillhör de faktaresistenta) att de som idag belastar sjukvårdens covidavdelningar är de ovaccinerade som får den svårare deltavarianten. De vaccinerade som kommer in med symptom har omikron som är betydligt mildare och det är i majoriteten av fallen inte covid som är anledningen till att man blir inlagd. Att sedan sjukvården är underdimensionerad (precis som mycket annat i samhället krävs en anpassning av folkmängd och socioekonomiska faktorer) är en annan fråga. En av många frågor som måste lösas politiskt...

En annan sak är det pågående vapenskramlet från Ryssland. Ryssland och Kina är ett extremt stort hot mot västvärldens demokratier. Det är absolut ingen nyhet även om många skrikit om hotet från islam som ett större problem. Sällan har jag sett så mycket nedlåtande kommentarer om det svenska försvaret som nu. Lars Wilderäng (googla gärna hans namn och läs någon av hans romaner!) har i flera inlägg försökt få folk att sluta lägga ut bilder och kartor över var och med vad den svenska militären möter det växande hotet från Putin. Personen som sitter bakom sin skärm och raljerar över knäböjande poliser, kvinnliga soldater och att Försvarsmakten ställer sig bakom Prideflaggan...tror du på allvar att det hade varit bättre att vi försvaras av en feg usling som inte ens vågar stå för sina åsikter genom att lägga ut dem under sitt eget namn?! Tvi vale för "Sekten för desinformation och konspiration" och alla dessa så kallade nationalister som när det verkligen gäller gömmer sig bakom en skärm. 

"En Svensk Tiger" - ett mångbottnat motto som fler borde ta till sig. I väldigt många saker...

Nu ska jag ägna resten åt min söndag åt saker som inte irriterar och skaver. En lång promenad i duggregn, men i mild vårtemperatur, och därefter ska jag starta på en ny bok eller se om jag hittar någon serie som kan fånga mitt intresse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar