måndag 31 oktober 2016

"Here comes the Pope"

Halloween, men idag gick kontoret miste om bus eller godis. Vi (åtminstone jag) hade en hel godispåse att ösa ur! Långa, atletiska, manliga, snygga uniformerade karlar - OMG! så skulle jag vilja ha det varje dag. Eller åtminstone varje måndag. Har träningsvärk i ögonen efter allt spanande på de små godisbitarna. Förstår att män älskar att känna sig manschauvinistiska det gör jag också fast tvärtom liksom...heter det kvinschauvinistisk då? Med tanke på att det felmarkeras och inte finns i ordlistan antar jag att jag har hittat på ett nytt ord. Minns var ni såg det ordet först!

Påven Franciskus har varit och hållit ekumenisk mässa i Domkyrkan i Lund under eftermiddagen och det polisiära pådraget har varit stort. Min arbetsplats var högkvarter för polis och räddningspersonal och bjöd dessutom på första parkett när det gällde utsikt. Tyvärr var det för mycket löv kvar på träden i Lundagård för att få optimal vy, men man kan inte få allt. Långt innan det blev känt att vi skulle få detta celebra besök i vår lilla plätt på jorden så tränade jag på att se helgonlik och oskyldig ut - tycker själv att jag lyckades väl. Med tanke på att en hel hop poliser totalt avfärdade mig som potentiell terrorist med orden "du ser alldeles för snäll ut", så har jag lyckats väl med träningen. Alltför väl tydligen... Å andra sidan är det kanske som terrorist jag har en framtid? Ingen misstänker en oskyldigt blåögd liten vän och ödmjuk tant.




Dagens huvudperson eskorterad av svenska kungaparet. Det kunde ha blivit något av kris när vinden slet tag i hans lille kalott, men han har goda reflexer den gamle mannen! 


Som vanligt fick jag hjälpa till att styra upp det hela. Poliserna hade ju annat att göra än att passa sina bilar, bussar och motorcyklar. Tur de hade mig tillhands! 

Kul att få ha varit med om denna historiska händelse om vi nu ska vara lite allvarliga. Det är ju inte varje dag man står och ser ner på påven - både bildligt och bokstavligen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar