söndag 13 november 2016

Dags att ta tag i de signaler vi sänder ut till våra barn!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vad tusan är det man gör mot barn?! Jag hade TV:n på i bakgrunden en helgmorgon och spetsade öronen när jag hörde att vissa skönhetssalonger utför intimvaxning på elvaåriga flickor och några stycken erbjuder dem även brasiliansk vaxning. BRASILIANSK VAXNING på en elvaårig unge?! Det är ju totalt sjukt - både av salongerna som tycker det är okej att utföra arbetet, men framförallt av föräldrarna. Ursäkta, men nu tänker jag svära, hur fan är man skapt om man låter sitt elvaåriga barn vaxa underlivet? Jag tyckte att det var hårresande när man lanserade bikiniöverdelar till småtjejer och som kommentar från någon läsare fick veta "att barn har alltid velat härma sina föräldrar" och jag hävdar fortfarande att det handlar om att man vill klä ut sig till vuxen således en utvecklande lek, långt ifrån att klämma in barn i vuxenkläder. Men detta senaste är ju rent groteskt! Elvaåring som skickas med sin veckopeng till en skönhetssalong för att ta bort några fjun på underlivet. Föräldrar är fan inte kloka som tillåter detta! Är det inte bättre att få småflickorna stolta och glada över den kropp de har? Med eller utan hår mellan benen? Vi lever inte i en porrfilm...

Och där kom jag rakt in i nästa betraktelse som har rådbråkat (vad jag älskar dessa sällananvända ord!) mina små hjärnvindlingar sedan senast. Även detta från något debattprogram på TV rörande en undersökning som gjorts gällande tonåringars sexvanor. Det var helt sanslöst att höra hur dessa ungdomar på fullaste allvar tror sig behöva utföra och ställa upp på orala och anala samlag, att man måste intimfriseras (ett ord jag inte ens visste existerade...) och att många killar på fullaste allvar tror att ALLA tjejer förväntar sig hårda tag i sängen. Jag är långt ifrån någon moraltant och, även om detta kan chocka vissa känsliga läsare, har sett både det ena och andra utföras i porrfilmer, men jag har ALDRIG någonsin trott att detta är verklighet! Vad är det för sjuk värld vi lever i? Hur kan man som förälder lämna sina barn - oavsett ålder - i villfarelsen att det är ett krav på att ställa upp på allt som sker i porrfilmer?! Observera att både killarna och tjejerna mår otroligt dåligt över att tro att det är detta kärleken handlar om. Vi vet väl alla - åtminstone vi som fortfarande kan minnas hur det var att famla och fumla sig fram i den okända och spännande världen som innefattade sex - om hur orolig man var för att göra fel eller ha fel utseende (både här och där), men jag har aldrig någonsin ens tänkt tanken att jag måste ställa upp på saker som jag inte vill! Inte ens för att "alla andra" gör det. Och det är nog här vi ringar in problemet. De sociala medierna idag är en så stor del av barn och ungdomars vardag att man har svårt att själv sålla bland alla intryck och strävar så hårt för att vara en del av "de som gör rätt". Vi vuxna måste sätta ner fötterna, slå nävarna i borden och stå upp för de kommande generationerna! Lära dem att de duger precis som de är: plastikopererade läppar, förstorade bröst, brasiliansk vaxning, hårförlängning, nagelpåbyggnad,tatuerade ögonbryn, injektioner för att förminska rynkor och allt annat som finns för att göra oss vackrare och mer attraktiva på "köttmarknaden" gör oss inte automatiskt lyckligare. Och det är aldrig, ALDRIG NÅGONSIN! okej att låta någon annan bestämma över sin kropp och vad man är beredd att göra med den. Min kropp tillhör mig och det är jag som bestämmer över den!

Ilsket och irriterat inlägg, men jag blir på allvar förbannad på alla vuxna som inte vågar vara obekväma, som inte vågar säga nej och som inte vågar ta sitt ansvar. Vi har det samhälle vi förtjänar och just nu - med dessa båda undersökningar i färskt minne - så är jag inte ett dugg stolt över det!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar