söndag 8 mars 2015

Mellanrum

I gårdagens tidning läste jag en liten notis om en pjäs som skulle sättas upp någonstans i närområdet. Det är ingenting jag har tänkt att gå och se, men beskrivningen av själva handlingen grep tag i mig. Den och titeln på dramat. Den handlar, fritt ur minnet, om en kvinna som av någon anledning har dragit sig undan omvärlden och barrikaderat sig i sin lägenhet i sex år. Tänk att vara frivilligt avskuren från all social integration i sex år! Det var min första reaktion. När jag läste titeln "Mellanrum" så kom min andra reaktion. Är det detta jag gör? Lever i ett Mellanrum Light?! Jag är alldeles för social för att helt avskärma mig från alla, men sedan en tid tillbaka märker jag att jag drar mig undan andra och väljer (?) att stanna hemma. Jag skriver (?) efter väljer för jag är inte säker på att det är ett aktivt val från mig. Snarare undermedvetet för det är, hur otroligt det än kan låta, inte så himla roligt att tillbringa så många timmar i just min ensamhet. Det är definitivt inget konkret synbart undandragande för mina påbörjade projekt är fortfarande inte avslutade... Tiden lär väl utröna vad som komma ska från denna reflektionernas period.

Har varit vaken i drygt en timme, klockan är strax efter 6, och lyssnat till en fantastisk vårkonsert utanför. Nu är det knäpp tyst. Märkligt hur alla på en given signal startar kvittrandet och lika abrupt avslutar det. Nästan så man tror att det finns en dirigent som håller i taktpinnen. Det utlovas årets varmaste dag denna Vasaloppssöndag. Härligt för oss som inte behöver ta oss fram på skidor i sjöarna som lär bildas i förfädernas spår. Kanske årets första solbadande? Blåser det inte är bikini självklart. Med egen trädgård så behöver man inte ha en "perfekt" kropp för att våga visa sig i bikini. För ni tränar väl alla inför Beach 2015? På mitt gym gör i alla fall killarna i tjugoårsåldern det. De pumpar överkroppen till max och verkar inte inse hur larvigt det ser ut med klena otränade ben. Hoppas att tjejerna de ska imponera på inte heller ser hur oproportionerliga de är. Så mycket möda, svett och träningsvärk för att riskera att bli utskrattade på stranden. Stackare... Själv har jag aldrig förstått varför man tränar för andras skull. Träna för din egen skull. För att du ska må bra! Inte nödvändigtvis för att du ska se bra ut. Det krävs mer än en vältränad kropp för det...

Kan också berätta att lycka kan vara en sådan enkel sak som att en torktumlare där kondensfunktionen verkade ha gett ut, plötsligt fungerar felfritt igen! Vad ska jag göra med pengarna jag tjänade på att inte behöva investera i en ny?! Angenämt problem så här i garderobsskiftestider. Jag har sorterat ut en del galgvärmare, så det ekar lite tomt tycker jag.

Om man skulle ta och stiga upp. Kaffe och morgontidningen framför TV: n så att man kan vara med vid starten på Vasaloppet innan det är dags att ta tag i fönsterputsningen. Vårljuset är underbart, men totalt skoningslöst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar