måndag 28 juli 2014

Nattligt svammel

Det är som att svära i kyrkan, men det hade faktiskt varit en befrielse med lite svalare väder. Åtminstone nattetid så att man kunde få sova... Nu vid midnatt så är det fortfarande över 20 grader! Otroligt  vilken sommar vi har. Det är inte många knop som blir gjorda - bara att gå och lägga sig tar musten ur en. Just nu ligger jag med båda mina stora fönster vidöppna, men det är ändå som att bada bastu. Inte en vindpust. De härligt fluffiga, lovande molnbankarna som tornade upp sig i eftermiddags drog norröver och icke så mycket som en liten regndroppe föll över oss. Enligt prognoserna så ska vi ha närmre + 30 både måndag och tisdag och sedan ska det förhoppningsvis bli några grader svalare. Badstranden är ju svalkande, men det är inte precis så att man är ensam där...

Under kvällen tittade jag på Galen i kärlek. En ganska banal kärlekshistoria som räddades av Jack Nicholson och Diane Keaton, som båda spelade otroligt bra (som alltid), och dessutom var Keanu Reeves med som ögongodis. Men hur kunde hon välja Nicholson framför Keanu Reeves?! Kärleken är outgrundlig. Även som fiction! Jack Nicholson spelade den äldre förföraren som aldrig varit förälskad i någon i sin egen ålder. Naturligtvis blir han kär i sin unga, vackra flickväns mamma. För min del kom jag att tänka på den där fjantige anfallaren från förra sommaren, som visade sig vara ett riktigt stolpskott. Han lever i förvissning om att åldern har betydelse och att manligheten vägs i hur unga tjejer man kan få. Typiskt män! Ålder kan de haka upp sig på, men att storleken i allra högsta grad har betydelse DET begriper de inte. I alla fall håller jag sakta, men säkert på att utplåna alla tankar och känslor för den där misslyckade ursäkten för man. Och det går riktigt bra! Med tanke på den hetta som råder utan manligt sällskap, så är jag nästan tacksam för att vara ensam... Egentligen vad som slog mig mest i filmen är när Diane Keaton blir anklagad för att ha ett tråkigt liv och bara sitter hemma kväll efter kväll och när hon sedan blir handlöst förälskad och lämnad så säger hon typ att det ensamma livet kunde hon hantera, men inte ett brustet hjärta. Det är precis så jag resonerar och därför troligen inte kommer att hitta någon som ska få möjligheten att svika och lämna. Pessimist? Nä, jag väljer att kalla det realist!

Ny semestervecka i morgon. I princip oplanerade dagar, vilket passar mig perfekt. Jag ska på "tjejträff" på fredag. Roligt att bli inbjuden i en ny konstellation och jag är lite förvånad att jag tackade ja, men ibland är det nyttigt att gå utanför trygghetssfären. Någon dag på stranden blir det säkert och förhoppningsvis ska jag väl orka ta mig till gymmet också några kvällar. Förmiddagarna går bort! Jag är totalt inkompatibel med pensionärerna... När den allra värsta värmen har lagt sig måste jag klippa klar min ligusterhäck. Jag gick ut hårt vid midsommar och klippte ungefär halva häcken, men sedan blev det för varmt. Nu är jag rädd att det ska vara för mycket getingar. De är ju som jag skrivit tidigare inte riktigt mitt glas rödvin...

Minsann om det inte känns som det kommer lite svala luftströmmar över min kropp! Tror jag ska försöka somna medan det känns möjligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar