söndag 12 maj 2013

Energikick

Tänk att två dagars frånvaro kan ge så otroligt mycket energi! Har, precis som förra våren, tillbringat en avkopplande, frånkopplad och otroligt närvarande och kravlös helg i Burg. Vi åkte ner tidigt i går morse, shoppade lite (Skor är faktiskt livsnödvändigt och dessutom lite av en tradition. Åker jag till Tyskland på våren så handlar jag skor!) och anlände till Hotel Bene vid 14-tiden. Vi hade köpt med oss mackor som vi åt vid havspromenaden. Lite störande var ett tiggande gräsandspar, men precis som med alla andra tiggare så valde vi att ignorera dem. Efter en Bitburger på vanliga haket, så tillbringades resten av eftermiddagen på balkongen. Fantastisk utsikt över en glittrande vik med massor av segelbåtar, ett väldigt gott Ripasso i glasen och härligt solgass kunde det inte bli mycket bättre. Middagen avnjöts i restaurangen på hotellet. Mycket mör och fin fläskfile', en krämig risotto med gorgonzola och krispiga sparris på en bädd av hibiskussky. Fantastiskt gott med ett glas rött till! Creme bruleen som vi spetsat in oss på till dessert beställdes aldrig, eftersom vi var totalt proppmätta. Tyskarna kan det där med rejäla portioner! Efter en mycket god natts sömn vaknade vi till måsarnas skri, vågor som slog mot stranden och en tjutande vind. Jippie, tänkte den sjösjuka typen - INTE! Efter en fabulös frukost tog vi en timmes promenad längs havet och checkade sedan ut strax före 11. En snabb vända in på Calles i Burg där den storaanstormningen inför alla kommande studenter troligen varit tosdag-lördag för det gapade tomt på en del hyllor, bland annat var det nästan helt slut på allt mousserande vin. Jag fick mina vinboxar, ölflak och ciderflak åtminstone. Väldigt lätt att dras med i köphysterin som råder i dessa alkoholens tempel. Vi handlade till ytterligare en student, så bilen var ganska välpackad när vi tuffade ombord på färjan norrut. Undrar hur mycket extra dessa färjor väger på vägen till Sverige jämfört med när de kör till Tyskland. Vi var ju alls inte värst lastad. Och körde inte med släp... Jag kan äcklas av all den mängd alkohol som förs över gränserna. Det är inte konstigt att fler och fler blir nykterister i den yngre generationen. Har man sett sina föräldrar och deras vänner konsumera dessa mängder under ett par sommarmånader skulle nog jag också välja att bli nykterist. För vin är väl egentligen fruktdryck? Definitivt inte destillerat och om det har jäst är det vinäger och då dricker man det ju inte. Eller är jag fel på det?! ;)
Så himla härligt att bara vara borta över natten och komma hem fulladdad med energi! Får se om det varar fram tills i morgon. Låång vecka nu efter de två senaste helgveckorna. Skulle definitivt inte ha något emot att vara ledig åtminstone en dag i veckan, men ser inget sätt att finansiera det på. Låter så bra att man ska förverkliga sina ide'er och inte låta sig slås ner av ekonomiska skäl. Vem talar om det för banken när jag inte har råd att betala räntor och amorteringar?! Lev din dröm... I wish - tro mig! Men det är väl säkert så vist ordnat att så länge man håller sina drömmar vid liv och hoppas att det någon gång ska gå i lås, så håller man även hoppet om liv levande. Hobbyfilosofen talar!
Denna veckan ska således uthärdas med FEM långa arbetsdagar, frisören ska besökas, på torsdag är det dags för Trollflöjten och på lördag är det 22-årsfirande för äldste sonen.
Lever efter mitt motto: denna dagen är också mitt liv. Energin från helgen kommer säkert att räcka till för roligheter och spontaniteter också under veckan. ALLT BEROR PÅ HUR MAN TAR DET!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar