söndag 2 september 2012

Än är det sommar kvar, säger mor!

Man vet att det är höst när almanackan plötsligt fylls med anteckningar om matcher - innebandy alltså. Med två spelande söner är det många träningar och matcher att hålla reda på inte minsta för att klara logistiken kring middagar och vem som ska ha bilen...Från att tidigare ha sett i princip alla deras matcher (och det kunde bli en del under den tid de båda spelade BÅDE fotboll och innebandy och dessutom lånades runt till andra årskullar), så kör jag numer ett lätt laidback supporterskap. Jag försöker se deras hemmamatcher och de matcher som är i närområdet, men undviker bortamatcherna norr om Eslöv. I avsaknad av gps är det väldigt lätt att komma vilse i de obebyggda trakterna. Vad vet vad som kan dölja sig i de skogarna?!

Mitt badrum på ovanvåningen är äntligen klart! Så när som på en spegel och en spot. Min plan att besöka IKEA i dag gick i kras redan i morse när jag steg upp och kände att nattens oroliga sömn tog ut sin rätt. Som tur är ligger ju IKEA kvar så jag får väl ta mig i kragen och åka dit någon dag efter jobbet i stället. Gillar inte IKEA på Svågertorp, men ibland måste man göra saker som ogillas. Jag tillhör ju inte den generation som bara behöver göra saker som de själva vill och tycker är roligt - resten curlar föräldrarna med.

Hela dagen har varit otroligt intetsägande. Jag har ägnat mig åt navelskåderi - inte så trevligt, men ibland kan det vara riktigt välgörande, tvättkorgen (ja, den lyckas aldrig vara tom så länge i detta huset) och avslutande av Ulf Lundell Allting är i rörelse och påbörjande av Ola Larsmo Jag vill inte tjäna. Två otroliga kontraster. Ulf Lundell har ett kargt och undflyende språk och handlingen i hans romaner är tidsbundna i form av dagboksliknande anteckningar; tydligare och tydligare för varje roman medan Ola Larsmo har ett målande, rikt språk där man känner dofter, hopplöshet och ser de miljöer som beskrivs i ett filmspråk. Fascinerande! I kväll missar jag inte höstpremiären på Babel, som går i feminismens tecken och den nya svenska serien The Spiral.

Det är dock inte så höstligt ute. En väninna och jag satt på en uteservering och åt i går kväll och idag har jag solat en timme i bikini i min trädgård. Borde ha gymmat, men hela min kropp skrek "NEJ!", så det får bli ett extra hårt pass i morgon efter jobbet istället. Snart dags att börja fundera på veckans mat. Nu drar universitet och högskola igång, så min hemhjälp försvinner in i studiernas töcken. Full rulle och nu är det turbo som krävs för att orka med de hektiska veckorna fram till jul. Men så länge det inte är ösregn och totalt outhärdligt väder så kan man fortfarande ha kvar sommarkänslan - om man vill, vågar och kan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar