lördag 28 maj 2022

När man rensar lådor - Ingemo Eneflo Mitt i Vimlet del 1

 Att påstå att jag är ett under av rensande och kastande är att överdriva, men när jag väl kommer igång... Älskar att rensa i gamla lådor och hitta sådant där som man glömt bort att man äger eller trott att man kastat. Nu har jag till exempel lokaliserat manusen till båda mina barnböcker (inklusive refuseringsbreven från de förlag som jag skickade dem till) och till min stora glädje har jag båda i pappersform och inte bara på diskett. Vem har en diskettläsare idag?! Dessutom hittades en massa minnen från min tid i restaurangbranschen - vykort, brev och foton på mina medarbetare. Så härliga minnen, men frågan är om inte mina kåserier var de som gladde mig mest! Jag skrev vårt veckobrev och varje vecka hade Ingemo Eneflo en spalt som hette "Ingemo Eneflo Mitt i Vimlet", ett litet kåseri om vad som hände i stort och smått på Grand och ibland Lundia. Med tanke på att det med råge passerats tjugo år sedan första utgivningen tänkte jag dela med mig av dessa små betraktelser.

"Puh! Suck och stön... Det har varit en jobbig inledning på det nya decenniet - åtminstone för oss som, så att säga, arbetar ute på fältet. Mitt i vimlet. Veckan före nyår hade vi en anstormning av brudpar och inte trodde man att det skulle få några efterverkningar eftersom det, av bröllopsfotona att döma, handlade om redan färdigbildade familjer. Men, men...nog tycks det mig som begravningsluncher, - och kaffe har ökat under första veckan av 1990...

Vilda rykten på stadens gator och torg berättar att servitör Mats tog sin A och for till Lübeck och förlovade sig. Stort grattis och lycka till! Ännu vildare rykten surrar om att vår nygamle kock René (åter till Grand 15/1) förlovat sig med Ulrika. Stort grattis och lycka till även till dem! Ännu mer på familjefronten: Pelle gifte sig med sin E på självaste julafton - han får vårt största grattis och varmaste lyckönskningar!

"I Vimlet" frågar sig: tävlar Peter på kontoret och Josef på Lundia om vem som har flest antal barn? Ställningen är nu 3-3, men från vanligtvis välunderrättade källor har vi fått höra att Peter har barn nummer fyra på gång. Spännande fortsättning följer.

Vid årsskiften avges nyårslöften, så även inom vårt företag. André har lovat sig att sluta röka - igen. Det ryktas även att Johan på Lundia har gjort uppehåll i rökningen?! Talar detta otroliga rykte sant?!

Bantningstipsen haglar över "I Vimlet"-redaktionen. BMSD med make håller sig till Dr Kousas vetediet. Resultatet får vi väl se på sikt. Vill du gå ner 5 kg snabbt och lätt rekommenderar Tinny en diet bestående av gin och tonic med jordnötter. Vi har, trots idoga försök, inte lyckats få fram de rätta proportionerna mellan dryck och tilltugg.

Majken Schumacher har varit på Stockholmsbesök. På sin resa passade hon på att se den kritiker-, och publikrosade "Fantomen på Operan". Majkens åsikt: "Fantastisk! Gå och se den!"

Veckans böjelse kommer från Gustav som erkänner: "Jag gjorde det handstående i en hammock"?!?!

Till slut vill vi inte låta läsarna gå miste om följande: "Känd lönekontorist, 42, uppvaktad med jul-en av kronprins". Hur ska detta sluta?

Slut på ryktesfloran för denna veckan. Väl mött i nästa nummer.

Ingemo Eneflo, Mitt i Vimlet, i verkligheten på Grand i Lund"

Kanske kåseriet inte är värdigt Nobelpriset, men jag tycker nog att jag borde ha kunnat slå mig fram i skvallerblaskornas värld. Det där med att glida fram med ett glas bubbel i ena handen och block och penna (jag föredrar att först skriva för hand och alla vi i branschen vet att det är mer diskret) i den andra - det är liksom min melodi de´se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar