torsdag 14 juli 2016

När vädret sviker krävs AKTIVITET

Franska Nationaldagen, Kronprinsessan Victorias födelsedag och min fjärde semesterdag. Vädret; tja som svensk sommar brukar vara - ömsom sol, ömsom regn. Ingenting vi kan påverka, men ändå det som tycks uppta varje vaken sekund hos oss soltörstande svenskar. Strunta i vädret och gör annat än sola! Vi hade en fantastisk junimånad - tyvärr arbetade jag då, men de största gnällspikarna nu är de som verkade ha haft en hel del ledighet under den tiden. Juli ÄR statistiskt sett blött och vad gäller temperatur så är det ungefär som det brukar. Så sluta lägga energi på att klaga på något som är helt normalt. Tack för ordet!

Jag har haft några härliga dagar med fokus på inspiration. I måndags var jag på Dunkers Kulturhus i Helsingborg och tittade på Camilla Thulins klädskapande. Vilken kvinna hon är! En förebild på många sätt, inte minst vad gäller hennes egen klädstil och bejakande av kvinnor och vår "rätt" att få se vackra ut oavsett våra fysiska förutsättningar. Rätt "under" är A och O!


Jag är grymt imponerad av henne och hennes kreationer. Lusten att börja sy igen har slagit rot och nu är det frågan om vilket tyg jag ska börja med. Jag har ju en hel del att välja på efter mina resor i Indien och arabvärlden. Hennes vackra vintageklänningar gav ett begär efter riktigt bra secondhandbutiker (vilket kanske finns i Dublin?).

I tisdags fortsatte inspirationsresan - The Dressmaker. Jag säger bara: WOW! En väldigt bra film, som innehöll praktiskt taget hela känsloregistret: hysteriska skratt blandades med tragedi och en del tårar (jag gråter till det mesta i biomörkret). En fantastisk Kate Winslet är som klippt och skuren i rollen som den återvändande Myrtle (Tilly) vars barndoms mörka hemlighet ligger så djupt förankrad bland de inskränkta invånarna i hemstaden (stad är kanske att ta i...) att man går till ytterligheter för att dölja sanningen. Liam Henseworth är perfekt (på ALLA sätt!!) i rollen som Teddy. Gå och se den! Typisk kvinnofilm skulle jag vilja tillägga och med tanke på att salongen var nästan fullsatt med just kvinnor, så är det nog inte bara jag som är fördomsfull...


Förutom en bra plot i filmen och duktiga skådespelare, så kan man även njuta av vackra kreationer. Åtminstone jag kunde se mig själv i en mer glamorös vardag långt ifrån mina vardagliga trista kontorspaltor. Det är kanske är något sådant som ska bli min första skapelse: en überglammig kontorsgarderob!

Hur som helst så är det en härlig känsla att ha en kreativ process i huvudet. Det var så länge sedan sist så jag har nästan glömt bort hur skönt det känns att låta hjärnan processa något annat än måsten och krav. 

I går hade jag en heldag med Yster på stan. Shopping (byxor, kofta, lättregnskappa och en "kavajkofta" kompletterar nu min resegarderob inför Irland), samtal - seriösa och lättvindiga - samt god mat och dryck gjorde dagen tämligen fulländad. 

Att The Dressmaker även slog an en bearbetningsprocess, som jag tror har pågått undermedvetet under lång tid, är ett annat inlägg som säkert snart kan läsas här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar