tisdag 30 juni 2015

Svindlande tider komma skall

Sommaren, den så otroligt efterlängtade 2015, har anlänt! Det kanske bara handlar om några dagar, men vad tusan då: låt oss njuta av dessa.  Klarblå himmel, värmande sol och ett och annat förbipasserande stackmoln - vad mer kan man begära? Allsång på Skansen med den ständigt "till-sommaren-uppdykande-TomasLedin" kanske? Slå på SVT 1 så är han där. Mycket mer sommar kan man inte begära.

Så klart finns det smolk i min glädjebägare. Annars vore det inte mitt liv... Glad i hågen åkte jag förbi biblioteket och hämtade mitt reserverade exemplar av Jussi Adler-Olsen senaste "Den gränslöse" och såg mig och Brasse i en het dejt med bok och en kall öl innan det var dags att börja med middagen. Vem har sagt att det ska bli så som man planerat?!? Sätter mig i bilen och tycker det känns märkligt att köra...jo, tack! Instrumentpanelen börjar blinka i allehanda färger och skumma symboler (utan glasögon definitivt otydbara) men SERVICE i framträdande rött kan inte missas. Inte ens med den bästa av viljor... Lyckades ta mig hem och sedan drar min katastrofsida i gång. Skönt att ha en hemmavarande son, som resolut greppar sin mobil, ringer en bilmekanikerkompis och tar reda på hur alla dessa lampor ska tolkas allt medan jag själv sitter och hyperventilerar i ett hörn. Bilen behöver servas, förvånar mig icke, och det kan han göra inom en ganska kort framtid. Jag kan fortsätta köra med den, men det kan han fetglömma. Tuff på ytan, men när det gäller blinkande varningslampor och SERVICE i lysande rött då är denna kvinna som en räddhågsen kanin. Ser lååånga mil i kollektivtrafiken inom en icke överskådlig framtid framför mig, men då stirrar sonen stint på mig och säger å det bestämdaste: "Ta min bil! Jag kan åka med någon". Något rätt har det blivit i uppfostran...

Allvarligt talat känner jag att jag är i behov av lite räkmacka nu faktiskt! Sommar och sol är en bra bas, men jag känner att jag vill mera. Har faktiskt...tada!...håll i er...börjat uppdatera mitt CV. Det trodde ni inte va?! Plötsligt händer det grejer! Blev inspirerad av att en 63-åring på mitt kontor fått nytt jobb efter semestern. Kan han - då ska banne mig jag också lyckas! Tre alternativ: storvinst, nytt jobb eller en rik man som är beredd att försörja mig. Framtiden ligger öppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar