fredag 22 juni 2012

Midsommar all by myself :-D

Midsommar - denna magiska och mytomspunna natt. De positiva tar fasta på att skymningen möter gryningen denna långa dag, medan de negativa redan börjat gnälla om att nu vänder det och blir mörkare för varje dag. NJUT av det som är! Dagens väder har varit konsekvent, vilket underlättat för de som hade tänkt duka upp buffélunchen utomhus - regnet har vräkt ner från en igenmurad himmel. Eftersom jag inte planerat något särskilt denna i mitt tycke upphaussade dag ur festsynpunkt, bestämde mig för att köra till ett köpcenter för att shoppa lite inför den stundande resan. Hittade så klart ett par skor som hojtade över hela butiken: Köp mig!! och,(ja jag saknar karaktär) naturligtvis var de ganska snart i min ägo. Vissa skor är bara oemotståndliga! Lagom till grillarna skulle tändas på så klarnade det upp och kvällen har varit helt fantastisk - vindstilla och säkert kan det ske ett och annat magiskt denna midsommarnatt :)

Som jag tidigare skrivit blogginlägg om, så är jag inte särdeles förtjust i fester kring midsommar och nyår. Mina midsomrar har sällan varit uppslupna; snarare gått i melankolins tecken. En av de första midsomrarna vi firade tillsammans, vanvettigt nyförälskade, bestämde vi oss sent samma dag att vi skulle ha en romantisk picknick på tu man hand. Vi hittade en öppen jourbutik och betalade en halv förmögenhet för en tub räkost, torr hönökaka och en liter juice. Utrustade med proviant åkte vi ut till kusten för att bevittna en romantisk solnedgång. Det var i alla fall tanken, men det duggade lätt, var ruggigt kallt och vår enda utsikt, som gjorde något intryck, var Barsebäck kärnkraftverk... Romantik var aldrig vår paradgren, men roligt hade vi! När barnen var små var det Små grodorna runt majstången och picknick i Stadsparken som gällde för midsommarafton. I år firar de båda två med sina kompisar och jag har ätit min matjessill, dillkokta färskpotatis, gräddfil och gräslök samt jordgubbar mol allena. Ett självvalt alternativ som jag inte ångrar. Dagen har tillbringats i sällskap med Helena Thorfinn "Innan floden tar oss" och nu är det kvartsfinal Tyskland-Grekland - sämre kan man ha det!
 Tur man trivs i sitt eget sällskap! Tror jag ska ut och plocka sju olika sorters blommor för att se om jag lyckas drömma om någon tillkommande ; ). Kan ju vara spännande att se om man lyckas och kanske till nästa midsommar har någon att vara romantisk med - igen...

2 kommentarer:

  1. Hur var Helena Thorfinns bok?

    SvaraRadera
  2. Klart läsvärd om än kanske lite för "pratig" mellan varven.

    SvaraRadera