onsdag 17 november 2010

Lev för vardagarna - helgen är så kort!

Mittwoche - ett av de mer användbara tyska uttrycken. Halva arbetsveckan har avverkats; nu är det nerförsbacke! Eller? En av mina vänner lanserade för ett par år sedan teorin att leva för vardagarna i stället för att leva för helgen. Ingen dum idé - vardagarna är ju såå många fler och att koncentrera sitt liv till helgen är ganska vanskligt; risken att bli besviken är stor när veckans förhoppningar ska uppfyllas på två ynka kvällar och sedan kommer söndagen med ånger och ruelse. Inte minst för att det är måndag igen dagen efter...
Tanken är inte dum alls , men jag har tyvärr så svårt att leva efter den. Det är så mycket enklare att ge sig iväg till arbetet i den arla gryningen, hetsa hem och fixa hushållsarbetet och sedan somna i soffan lagom till Aktuellt. Enklare, men mycket, mycket tråkigare...Och så här års när det känns som ett konstant mörker är det ännu viktigare att fylla sina dagar med positiv energi; bio- och teaterbesök, fikastunder och middagar med goda vänner, en riktigt bra bok och en stor kopp te (och välfylld godisskål ;)). Själv har jag bestämt mig för att  även odla min kreativa ådra - akryl-; akvarell-; och oljemålning på måndagar och keramikkurs på torsdagar. Riktigt avstressande och roligt!
Nåja, keramiken är kanske inte så avstressande - att få den jäkla lerklumpen att anta den skepnad man tänkt sig är mer än tålamodsprövande!Jag har ännu inte lyckats få någonting att likna den bild jag har i huvudet... Om man mot förmodan lyckats få fast klumpen och centrera den på drejskivan, sparka loss och starta själva formandet är det någon annan som plötsligt tar över och bestämmer hur det ska bli. Har fått lägga planerna på ett dussin likadana tekoppar på hyllan; lyckas inte ens få till en tekopp som ser ut som jag tänkt mig. Men det är fruktansvärt roligt och enligt kursledaren tar det många år att behärska tekniken, så mina sju kurstillfällen imponerar inte riktigt...Släkt och vänner kan andas ut - det blir inga egentillverkade julklappar (inte i keramik i alla fall...). Själv kan jag dock tänka mig en hel massa från Gerbera - titta in här: http://www.finewineandtable.se/keramik/ Underbar portugisisk keramik, som man kunnat se ibland annat Leila Lindholms matprogram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar