söndag 21 november 2010

Försmak av december

Helgen har varit härligt avkopplande! Lördag förmiddag ägnades åt julklappshopping, en sysselsättning som visade sig inte vara  fullt så unik som jag trodde. Jösses, vad folk det var i butikerna och nog såg det ut som det var julhandel som var på g! fick med mig en hel del hem, så nu är mer än hälften av julklapparna köpta. Känns jätteskönt! Jag älskar att strosa runt på stan i december och delta i julhetsen på avstånd; d v s utan att behöva stå i köer och armbåga sig fram bland alla "sista-minutrare" - roligare att sitta och fika och titta på det sociala spelet.
Efter den lyckosamma shoppingen åkte jag förbi en plantshop och köpte på mig lite vintertåliga växter till entrésidan. Väderprognoserna talar om rejäl vinterkyla i veckan som kommer, så det är säkrast att ha köldtåliga växter. Passade även på att sopa undan de sista (?) höstlöven och tända lite ljus innan våra kaffegäster anlände. Yngste sonen och jag firade våra födelsedagar med tårta och flera sorters kakor. Mumsigt och bra fyllning i "badringen"...
På kvällen var jag först chaufför och gick sedan hem och drack lite vin hos en väninna. Ett kort besök hade jag tänkt mig, men i vanlig ordning när vi kommit upp i varv hade det gått många timmar. Men vad gör det! Tids nog får man vila!

I morse vaknade jag till en regngrå söndag och det var tur att jag hade lite planer för dagen annars hade jag nog inte orkar kliva upp. Hämtade först upp S och sedan körde vi till Mitt vita stall - en underbar liten butik i fransk shabby chic stil. Supertrevligt par som äger stället mitt ute på den skånska vischan. I butiken var det full julsatsning och lite smått och gott fick följa med hem. Vi bjöds på glögg och pepparkakor och satt en stund och bara njöt av den vackra inredningen fylld av inspirerande stilleben. Efter denna lilla försmak av julen kände vi oss manade att fortsätta på samma tema och hann med två "julmarknader" i närområdet. Inget speciellt dock; mer än en keramiker som hade väldigt vackra skålar och muggar, men det var väldigt mysigt och nu känns det att första advent närmar sig med stormsteg. Nu startar uppladdningen - och jag älskar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar