torsdag 9 februari 2012

Gone off-line

Nyss hemkommen från en som vanligt trevlig kväll på Gästis. Man träffas, i olika konstellationer, dricker ett eller ett par glas vin och snackar bort ett par timmar. En riktig energikick!
Jag har som rubriken säger bestämt mig för att vara oanträffbar. Hemtelefonen är avstängd, mobilen används bara i nödfall och jag har slutat kolla min mail. För det första orkar jag för tillfället inte att fatta några beslut; till exempel ringer firman för solpanelsfixandet hela tiden och jag vet att det är för att kontrollera om jag undersökt om reparationen kan gå via hemförsäkringen. Något jag naturligtvis inte har orkat undersöka...Ja, jag vet att det är något som gagnar mig (eventuellt), men jag har inte kraft att ta tag i det. Min svärmor ringer för att kolla om jag fått kontakt med FHV och jag orkar inte förklara att jag faktiskt skiter i dem vid det här laget. De har haft mer än två veckor på sig att ändra tiden jag fick när psykologen blev sjuk och ingenting har hänt. Blir så jäkla trött, men det stämmer det jag själv brukar säga: "Man måste vara frisk för att orka vara sjuk!".
På måndag ska jag kolla mitt blodtryck och veckan därpå börjar jag jobba. Fixar inte att vara sjukskriven längre eftersom det känns som ett större stressmoment än jobbet. I desperation har det plockats in vikarie och hur opsykologiskt är det inte att läsa på FB hur kolleger yvas över att de utfört mitt jobb?! Jag har lovat mig själv att komma tillbaka som en av de andra: jag ska hela tiden sucka och stöna över min HÖGA arbetsbörda, sitta kvar sent (även om jag kommer först räknas inte den tiden - de som sitter till kl. 17 är de enda som jobbar hårt, även om de kom till jobbet vid 8-8.30). Japp, jag är både grinig och bitter! Men en sak man lär sig med att vara sjukskriven är hur lite man är värd på jobbet.
Naturligtvis gäller inte detta alla kolleger, men tyvärr alltför många av dem som jobbar så kallat nära mig. Tror jag ska stänga min dörr också - man är ju så mycket mer upptagen då man är otillgänglig. Titta bara på alla närvarande, men frånvarande, chefer!
Nog gnällt! Nu ska jag njuta av den energi jag fick av kvällens Gästisbesök. I morgon är det fredag och då planerar jag att besöka jobbet för att återlämna, och eventuellt låna, böcker på vårt bibliotek. Får kryssa förbi energitjuvarna :-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar