torsdag 27 maj 2021

Tillit och skam

Jag läste en intressant artikel om tillitsbaserat ledarskap. Det låter ju väldigt tjusigt att vi ska ha någon sorts automatisk tillit till chefer, men för mig hamnar tillit i samma kategori som respekt och lojalitet. Alltså att det utförs konkreta handlingar som bevisar att man förtjänar min tillit, respekt eller lojalitet. Således ingenting som kommer av sig själv bara för att någon har fått en ny titel. Att jag har en chef som i sin roll har befogenheter att leda och fördela mitt arbete är en sak, men att detta skulle räcka som grund för att de andra faktorerna är uppfyllda gäller inte hos mig.






Egentligen skulle jag vilja vända på begreppet och se mer forskning om tillitsbaserat medarbetarskap. Smaka på det - tillitsbaserat medarbetarskap. Jag är övertygad om att det är ett oerhört viktigt verktyg för att knyta till sig nya medarbetare och behålla nuvarande kompetens i organisationer. De allra flesta mår bra av att känna att arbetsgivaren har tilltro till ens förmåga och litar på att arbetet blir korrekt utfört i rätt tid. Att ständigt övervaka och tidsmarkera är verktyg för arbetsledning som är förlegade. Detsamma gäller att ha statiska arbetsplatser för administrativ personal. Om vi ska ta med oss något positivt från pandemin så är det att många arbeten kan utföras hemifrån och att de digitala lösningarna osannolikt snabbt har skapat möjligheter att arbeta utanför de sedvanliga kontoren. Det måste absolut vara en win-win lösning: arbetsgivarna sparar pengar eftersom det inte behövs så stora kontorsytor och medarbetarna har möjlighet att få balans mellan fritid och arbetstid. Stressrelaterade sjukdomar skulle med största sannolikhet minska och därmed generera en lägre kostnad för sjukvård och sjukskrivningar. Arbetsgivare som vill bli framgångsrika A.C (After Corona) ska nog ta sig en allvarlig funderare på hur man ska kunna utnyttja de nya arbetsmöjligheterna - distansarbete och digitala lösningar - även fortsättningsvis. Jag tror inte på att lansera det som en löneförmån, men däremot bör man ge möjlighet att arbeta distans och kräva att när personalen är på plats på kontoret så är det aktivitetsbaserat som gäller, d v s jag har ingen egen arbetsplats utan får sitta där det är ledigt när jag kommer till jobbet och när jag lämnar kontoret så är det med rent skrivbord. En del privata företag har lyckats väldigt bra med närvarande chefer (som påstås vara en framgångsfaktor) vid distansarbete, men det krävs en genomgripande åtstramning av ledarskapet för att distansarbete ska gynna även arbetsgivaren. Att vissa har hunnit tapetsera hela hemmet, anlägga ny trädgård och gräva pool samtidigt som de har arbetat hemifrån...nja...jag tvivlar starkt på att deras lönebaserade arbetsdag har uppfyllt heltidsmåttet. Men jag kan förstås ha fel för att jag inte riktigt förstår att de har fått så många fler timmar per dygn bara för att de jobbar hemma. Eller har jag kanske missförstått? Jobba hemma kanske är just det: att jobba hemma med saker som rör hemmet?!Måste nog erkänna att jag plötsligt känner mig lite dum...

Som en f d kollega brukade säga: "Det är bättre att vara litta dum, än möed". Och "möed" får man nog säga att de som ordnat med vaccinationsbokningen i min region är drabbade av. Hur i helskotta kan det vara så svårt att 2021, efter mer än ett års erfarenhet med pandemi, få till en tidsbokning för vaccin dos 1 och dos 2 som fungerar? Frågan är både ärlig och befogad. Jag hade möjlighet (tiderna släpps kl 9 på måndagar) att hänga på tangentbordet i måndags och lyckades få tid för dos 1 på söndag. JIPPIE! Boka dos 2 vid samma tillfälle. Jajamän! En länk hänvisar till tider för dos 2 - pedagogiskt och bra. Jag trycker på länken direkt efter att jag har fått tiden för dos 1 och väntar...efter 35 minuters idogt stirrande på min mobil slutade den äntligen snurra och jag fick ett meddelande "Bad request". Försökte igen, men sidan hade kollapsat. Eller var tiderna slut för att någon som inte fick tid för dos 1 under den länken kastade sig över tiderna för dos 2? Finns det ingen IT-kunnig personal som kan hyras in och tala om hur man bygger ett fungerande bokningssystem? Ansvariga för detta kaos har definitivt ingenting att slå sig för bröstet för...

Det är ju onekligen så att man längtar efter att få tillbaka någon form av normalitet i sitt liv. Jag har börjat känna av stress på grund av att min fritid inte ger mig så mycket energi som jag brukar få. När arbetet känns som det roligaste i livet blir jag orolig. Missförstå mig rätt! Jag har ett superroligt arbete och trivs väldigt bra, men balansen mot fritiden är rubbad då det jag brukar fylla min fritid med är av den art att det skapar coronaskam. Ni vet. Det där man tog för självklart förr: hänga i baren, gå på teater/opera/bio, resa, gå på restaurang utan att behöva tänka på att man får vara max fyra personer per bord, kramas... Ack du ljuva dåtid! Kan just idag säga att väldigt mycket var bättre förr!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar