onsdag 21 juli 2021

Att förlora oskulden igen och igen...

 Semester och som den svenska sommaren levererar! Finns absolut ingenting att klaga på när det gäller vädret och eftersom det är sommar och sol med tropiska nätter finns det egentligen ingen anledning att åka till Medelhavet för att lägga sig och steka på playan. Japp! Det är inte populärt att ha synpunkter på folks resande, men vi är fortfarande i pandemi. Att jag är färdigvaccinerad betyder inte att jag inte kan vara/kan bli smittbärare. Vad jag ogillar med detta beteende är all dubbelmoral: "jag måste arbeta hemifrån för det är livsfarligt att vara bland presumtiva smittbärare!" "nu är det semester och då åker jag alltid till Mallorca och dessutom är jag vaccinerad och håller avstånd!". Vi ser den fjärde vågen och att det är framförallt yngre personer som har varit och festat i Grekland, Spanien och på Kanarieöarna. Turistorter, som väl behöver pengarna från turisterna, men som samtidigt dignar under trycket på sjukhusen. Vi är många som längtar efter att resa och som också förstår att det inte - låt mig upprepa: det är inte - en mänsklig rättighet att resa utomlands! Och om du nu, eftersom det uppenbarligen för väldigt många är ett av de största i-landsproblemen som vi någonsin har haft att inte få åka på charter, har varit ute och rest så kan du kanske ha anständigheten att sätta dig i karantän en vecka efter hemkomst samt ta covidtest? Det där med solidaritet och att tänka på sin nästa är visserligen omodernt, men vi kan väl försöka?

Sommaren medför alltid en massa rubriker. Nu är det fokus på skjutningar och de sista veckorna kan vi väl enas om att det verkligen har nått botten. En ung polis brutalt mördad (jag köper ingen annan brottsrubricering när en uniformerad polis blir skjuten) och två barn i förskoleåldern vådaskjuts när de är ute och leker. Trollen skriker om att polisen ska sluta knäböja och sluta servera saft och bullar. Tröttsamt och infantilt argumentation. Jag hävdar att det är samhället som måste ta bort sina skygglappar. Sluta föda den kriminella världen genom att handla utan kvitton, klippa dig hos frisörer och lämna bilen på service hos "företag" som inte anser sig vara med i momsklubben. Se till att föräldrarna till det unga buset tar sitt ansvar. Den ovillkorliga rätten att vara förälder borde tas bort när det saknas förmåga att uppfostra och handleda barnen. Jag är inte uppfostrad i rikedom, utan fick ta på mig de kläder som mina föräldrar hade råd att köpa och tro mig, det var inga jeans från Gul&Blå utan snarare märkeslösa från någon stormarknad. Men! Jag fick lära mig vad som var rätt och fel och, framförallt, vad som var MITT och DITT! Idag finns det en tro på ovillkorlig rätt att ha senaste modet, senaste modellen på mobil, senaste cykeln och så vidare. Har man inte möjlighet att finansiera det så har man rätt att stjäla det man vill ha. Får man möjlighet att förnedra någon på vägen dit är det en bonus. Det kan, åtminstone inte i min värld, någonsin vara meningen att ouppfostrade skitungar ska utrustas med vapen för att de inte är straffmyndiga, springa ärenden åt något äldre skitungar som har som målbild att bli nästa ledare. Jag betackar mig för kortet att jag tillhör en priviligerad del av mänskligheten som saknar vetskap om hur det känns att vara utsatt för den berömda strukturella rasismen. Må så vara! Men det betyder inte att jag inte har rätt att uttala mig i frågan. Detta, kära läsare, är varken strukturell rasism eller ett uttryck för "stackars ghettobarn utan chans". Det handlar om kriminella miljöer, föräldrar som har gett upp och/eller tror att det är samhället som ska rädda deras ättelägg och att det alltid går att dra det berömda rasistkortet för då stannar Svenne Banan upp och skäms. Jag tycker det är otroligt värdefullt att ta tillvara de positiva krafterna som finns även i förorterna, men jag kommer aldrig acceptera att vi låter klanerna ta över. Politikerna måste sluta med sina sandlådefasoner och på allvar ta tag i ett av vår tids största misslyckande. Integrationen har misslyckats och vi har öppnat gränser för alldeles för många kriminella nätverk som har funnit en fristad i ett land med human kriminalvård och generös socialförsäkring. Romska rättegångar och muslimska tribunaler hör inte hemma i Sverige. Det kan inte vara meningen att människor som har flytt hit för att slippa undan krig, elände och förtryck ska hamna i samma hierarkiska strukturer på nytt. Det är utmärkt att straffrabatten för yngre plockas bort, men det krävs så mycket mer. Av dig. Av mig. Men framförallt av våra politiker! Hur många gånger kan vi förlora oskulden? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar