lördag 1 oktober 2011

Dimhöljda dagar

Dimma är ett ord som har haft stor betydelse de senaste morgnarna och en bit in på förmiddagarna. Visst är det något magiskt med dimma? Den lätta dimman som likt älvor dansar över åkrar och ängar tidigt på morgonen, triggar fantasin och skapar minnesbilder av barndomens sagor. Eller den täta dimman som omsluter hela världen i tystnad och som kan skapa ett visst obehag av vad som döljer sig i allt det mjölkvita. Att vakna upp en tidig morgon när dimman ligger likt bomull utanför fönstret och grannhuset på andra sidan gatan inte längre är synligt får mig att känna mig helt ensam i världen, men oftast känner jag mig trygg i den känslan. Handlar det månne om att ha en grundtrygghet inom sig? Det gläder mig i så fall eftersom jag just nu befinner mig i en period av vacklande självkänsla och ett självförtroende i dalande.
Anledningen till våra dagliga dimmor är så klart de fantastiska sensommardagar vi har haft den senaste veckan. Underbart! I lugn och ro har man möjlighet att njuta av trädgårdens höstarbete och de remonterade rosorna är fantastiska i sin färgprakt. Det är till och med så att de envetna myggorna känns trivsamma när de slår sig blodiga (?) mot fönsterrutorna på kvällen. Vår trädgård är ett sammel SURRium av flitiga bin och humlor som bokstavligen suger ur varje droppe från dessa sommarens sista dagar.
Även för mig, som gillar höstens tillåtande natur och klang av melankoli, är värmen och sommarens åtkomst ett välkommet avbrott. Tids nog blir det heldagsregn och vinande stormar, som hotar lyfta taken. Men tills dess gäller det att tanka solljus och lägga månadsskiftet september/oktober i minnespåsen för kommande ruskdagar. Med tanke på hur rönnbärsträdens grenar fullkomligt dignar av bär, så är förutsättningarna för en riktig vinter goda. Jag har laddat upp med massor av böcker, ljus och snart är även vin- och glöggförråd fyllt!
I morgon ska det hinnas med att såga ner ett körsbärsträd, som står helt fel och i stället för körsbär har det de sista åren mest producerat bladlöss, en hög med tvätt måste strykas och på eftermiddagen är det äntligen dags för Les Miserables. Förhoppningsvis startar söndagen med en dimhöljd verklighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar