lördag 18 juni 2011

Mitt uterum - min oas!

Tänk vad lycklig man kan bli av ett enkelt olivträd! Jag har sedan mitt uterum renoverades av min superduktige svärfar med assistans från mina söner, haft en mycket klar vision om hur det ska inredas. Ännu kvarstår att lägga golvet, planen är ett graffitigrått stengolv som läggs som på en uteplats, eftersom det blir väldigt dyrt att gjuta en betongplatta, innan jag kan komma loss med själva möblerandet. Rummet ska användas som en förlängning av vardagsrummet och ett stort matbord är självklart liksom sköna fåtöljer att sjunka ner i med en god bok. Den liggande råsponten, eller varianten av den för riktig råspont blev jättedyr, som målades i vitt blev superbra - härligt ljust och luftigt! I min vision av uterummet ingår naturligtvis gröna växter och på sikt hoppas jag kunna få en Medelhavsinspirerad trädgård också, men det får komma längre fram. Jag har tillräckligt med projekt att slutföra och har bestämt mig för att inte påbörja några nya förrän de gamla är klara. Får se hur länge det håller...





I dag blev jag alltså med ett olivträd. Så fantastiskt vackert med sina silvergrå blad! Måste ge mig på jakt efter en snygg kruka som gör det rättvisa, men att shoppa hardessvärre aldrig varit något större problem för mig...
Under sommaren kommer det naturligtvis att stå utomhus, i sällskap med ett fikonträd, en rosa miniros samplanterad med lavendel och två små buxbom som jag har planer för framöver.
Semestern kommer till en del att användas för att måla klart allt i uterummet, lägga golvet (gör min förstfödde när hans sommarjobbande är över) och besök på loppisar för att hitta det perfekta skåpet och matrumsmöblemanget, som kommer att målas vitt för att skapa en lugn och harmonisk bas.

Ska bli fantastiskt roligt att se hur det blir när det blir klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar