söndag 29 januari 2012

Ser en strimma av ljus!

Har haft några riktigt bra dagar! I torsdags hade jag lyckats få tag i biljetter till genrepet av Johan Wester och Anders Jansson nya show Köp mjölk. Skriv bok. En fantastisk föreställning med två sanna entertainers i huvudrollerna! Deras förmåga till improvisation och omedelbara humor i nära samarbete med publiken är fullständigt enastående. Jag betalade 100 kr per biljett och det var en mycket billig peng för så många och hjärtliga skratt. Tala om energikick!
I fredags hade jag två väninnor på middag. Vi träffas tyvärr inte så ofta, men när vi gör det så är det ett ständigt surr och en massa skratt. Extra roligt hade vi åt att det samtidigt som vi satt och drack vin och mådde gott, fanns det en hantverkare ute i förrådet för att fixa pannan och min solpanel. Solpanelen har tyvärr sprungit läck, men förhoppningsvis kan de laga den genom att skära loss glasen och löda ihop hålen, men för detta arbete krävs dagsljus och högre värme. Kostar säkert skjortan...Nåväl, denna hantverkare, Sam, hade visat ett visst intresse för mig. Eller, rättare sagt, jag fick för mig det och berättade så klart det för mina väninnor och beskrev i målande bilder denna lille, runde figur; ca 10 kanske 15 cm kortare än jag (kändes det som i alla fall, jag mätte inte!) som påminde om en jovialisk "hopp-i-land-kalle" i någon pilsnerfilm från 1940-talet. Sönerna var på väg till kompisar, men den äldste hade knappt hunnit säga hej då förrän han ringde och sa:
"Jag tror du har fått en beundrare!"
Jag, lätt hysterisk i rösten: "VA?!?".
Hampus:" Sam frågade hur gammal du är och sa att han inte varit ute på marknaden på tio år, men kände att ni hade så mycket gemensamt...".
Jag: "Hoppas du sa att jag inte gillar äldre män."
Hampus:"Nä, mamma -det kunde jag inte. Han sa att han är 47 år...".
Så om någon gillar den här typen av män, som i sin egenskap av Greenpeaceaktivist klättrat uppför Katarinahissen för att sätta upp en banderoll med något miljöbudskap, så säg bara till. Själv kanske jag ska skaffa starkare glasögon för det är så ofta jag tycker andra ser så mycket äldre ut än jag själv...
I går så var det dags för en spontan kväll med andra väninnor. Kvällen började med Tijuana burgare och en Staropramen på Gloria´s. Många härliga skratt och massor av tjattrande - lovely! Därefter var vi på bio. Vi hade planerat att se Persbrandt i Hamilton, men inte förutsett att resten av Skåne hade samma tanke just i går. I stället fick vi nöja oss med The Girl With the Dragon Tatoo. Inte fy skam den heller! Daniel Craig har sin charm även om han inte riktigt kommer upp i Persbrandts bad-boy stuk...Slapp i alla fall med detta val att slicka bioduken. Man måste vara positiv!
Sammanfattningsvis har jag nu äntligen förstått syftet med min sjukskrivning - dum är jag inte! Jag vaknade för första gången på flera år verkligt utsövd i morse och känner att jag orkar ha roligt och att ta tillvara alla de energikickar som faktiskt finns varje dag om man bara vill. Jobbet har dränerat mig på energi sista året och det är med viss tillfredsställelse jag konstaterar att min förre chef hann gå innan jag blev sjukskriven. Han har lyckats förstöra mycket för väldigt många!
Från och med nu ska jag sluta köpa så jäkla mycket mjölk och i stället koncentrera mig på att skriva bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar