måndag 30 september 2013

Näsans dag!

I dag har jag verkligen haft anledning att fundera över lukter, odörer och dofter. Det kan vara alldeles underbart med dofter, som doften av en baby eller någon man älskar - den doften glömmer man aldrig. Fyra och ett halvt år efter min mans bortgång kan jag fortfarande förnimma hans specifika doft. Naturligtvis finns doften bara i min egen minnesbank, och jag tvivlar på att alla förstår vad jag menar :-), men jag har nog ett ganska välutvecklat doftminne och kan snabbt förflyttas till platser genom att förnimma en doft.

Vi hade det tvivelaktiga nöjet att drabbas av klottersanering under dagen och eftersom det helt saknas ventilation, vilket vi fick veta av tre trevliga och pratglada killar som ska fixa värme och ventilation hos oss, så översköljdes vi av dels dieselångor och dels det rengöringsmedel som sprutades över tegelväggen och som skulle verka och hjälpa till att lösa upp färgen så att det sedan blev enkelt att spola av med vatten. Så nyttigt kan det inte vara! Jag fick akut huvudvärk och illamående, men de gubbarna som arbetade direkt med klottersaneringen var helt utan skyddsanordningar. Idiotiskt!

Min ena kollega köpte en tomatsoppa till lunch, men frågan är om den inte innhöll mer vitlök än tomat. Den doftade verkligen gott - så länge den var varm... Gjorde man misstaget att lämna vår lilla lägenhet så drabbades man av akut andnöd när man återinträdde igen. En god matlukt kan snabbt övergå i något helt annat - matstank! Riktigt lika illa som när två av oss hade med sig blomkål i lunchlådorna (jag i kombination med vitlök) var det inte i dag. Blomkålserfarenheten har gett oss ett empiriskt underlag att fatta beslut om vad som är okej att ta med sig och äta på lunchen. Om någon undrar kan jag berätta att det tar flera dagar att bli av med blomkålsstank i en lägenhet utan ventilation! Rekommenderas således icke!!

Väl hemma hade jag planer på att sticka ut och springa en timme, men när jag öppnade bildörren och möttes av en vedervärdig stank från böndernas gödslande. Plågsamt att vara ute, så det blev gymmet i dag också. Inpyrd svettodör är bättre än gödsel. Alla gånger!

Nu har denna doftrika odörmåndag snart försvunnit in i dimmans dunkla vrå. Jag ska ta hand om tvätten och gå och lägga mig. Denna dag kräver en lång natts sömn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar