fredag 27 juli 2012

Sommar, sommar, sommar...!

Vilken fantastisk sommarvecka vi har haft! Långa, heta dagar på stranden, bad (och det är kryss i taket när det gäller mig!), varma sköna kvällar och mysig samvaro med goda vänner och fina familjemedlemmar. I onsdags spontan möttes vi på Lomma Beach vid 19.30 tiden - vi hade med oss pizza, vatten, läsk och vin så klart! Underbar kväll med härligt kontinental stämning. Tyvärr skulle majoriteten, det vill säga alla utom jag :) upp och jobba nästa dag, så vi bröt upp strax efter 22. Då hade vi sett en magisk solnedgång över ett spegelblankt Öresund och den där härliga känslan av att frysa lite grann efter en lång dag i värme infann sig. Nöjd och lycklig kröp jag i säng med en förundran över varför jag inte gör det oftare?!
Även denna dag har varit fantastisk, men jag kände mig så mätt på strandliv så jag stannade hemma i min trädgård i stället. Förmiddagen ägnades åt shoppingen - lönedag... En ny solstol från Fina Butiken (ibland får man unna sig), en skrivare som enligt yngste sonen verkar "helgrym", och dessutom hade jag turen och lyckan att hitta en Desigual klänning, som jag spetsat på sedan i våras men tyckt var för dyr, på rea med 70%!! Lycka - 287 kr känns verkligen överkomligt! I morgon är det dags att återuppta traditionen med kräftkalas för familjen, så det har inhandlats en hel del mat och de drycker som dessa små, ganska fula, små djur kräver.

Vi hade min mans Doha chef på besök i slutet av 1980-talet. Bipin är från New Dehli och när han skulle komma ville han bli bjuden på något typiskt svenskt så naturligtvis bjöd vi på kräftor och lite sill till förrätt. Hans skeptiska min när han såg vad han förväntades äta var obeskrivlig! Vi var djupt imponerade av att han faktiskt smakade en kräfta, men han undanbad sig flera och frågade om vi var medvetna om vad dessa "spindlar åt där de växte". Sillen var inte heller någon större favorit för honom, men det var ändå mer positivt. Kulturkrockar gifter sig inte alltid med de kulinariska upplevelserna!
Nu ska det laddas för OS- invigning och spaning efter vår svenske fanbärare; Rolf-Göran Bengtsson - vi gick i parallellklasser på högstadiet och det var nog ingen av oss som förstod att vi hade en sådan talang bland oss. Killar som håller på med hästar är ganska tystlåtna om sitt intresse när de är i tonåren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar