tisdag 18 juni 2013

Vaken i vargtimmen...

Att sova eller inte sova...det är dagens stora fråga! Förstår inte att jag överhuvudtaget orkar stiga upp på morgonen efter att oftast inte ha sovit mer än kanske fyra, i bästa fall fem, timmar. Vadå åtta timmars sömn?! Så länge har jag inte sovit sedan jag var tonåring och kroniskt trött... Nu är jag bara kroniskt trött för att jag vaknar i vargtimmen och sedan inte kan somna om igen. Känner mig inte stressad, mer än av sömnbristen (!), så det är svårt att ändra på några rutiner. Mycket djupt filosoferande blir det i alla fall. Till vilken nytta då kan man fråga sig och det gör jag! Funderar på om det kanske är så att jag borde gå upp och ta till vara de där timmarna mellan 02.30-05.00. Fast då är det väl en överhängande risk att jag somnar över cykelstyret på väg till jobbet...

Två dagar kvar innan jag ska på semesterträningsläger en vecka. Om jag inte gillar att vara ledig tänkte jag att man skulle kunna ställa in de övriga fyra veckorna som jag ska påbörja om drygt tre veckor. Det är ju dumt att chansa! Första veckan är ganska oplanerad. Ett par vändor till soptippen är i allra högsta grad nödvändigt och sedan har jag lovat att hjälpa svärföräldrarna en dag, en dag är avsatt till den traditionella "nu-åker-vi-Österlen-runt-trippen" och en eftermiddag blir det after work med Yster. After work och after work förresten; vi är ju båda lediga så då blir det väl bara vanligt vinpimplande på en förhoppningsvis varm och solig uteservering. Visst är det härligt?! Efter jobbet i dag hade vi after work i stadsparken och det var en riktigt kontinental semesterkänsla. Intensivt blå himmel och gassande sol, en iskall öl i skuggan och tramsigt småprat - då är det gött att leva! Lite smolk i bägaren är det ju att det krockade med allsångspremiären på Gästis hemmavid, men man kan ju inte få allt. En härlig cykeltur hem ackompanjerad av fågelkvitter gav energi till att både fylla och tömma diskmaskinen, tvätta en maskin tvätt och ta en kopp kaffe med yngste sonen. Kaffe eller inte kaff spelar ingen roll för mina sömnproblem! Bara så ni vet, alltså. Jag tillhör inte den skaran som blir pigg och speedad av koffein...
Nä, det är väl dags att försöka få en dejt med John Blund. Men den jäkeln är ju lika svårfångad som alla andra karlar. *humpf*

2 kommentarer:

  1. Själv sticker och virkar jag en stund.......ungarna har inte en susning om att det blir hemgjorda presenter hädanefter, i åratal!!

    SvaraRadera
  2. Låter bra! Och så skönt att du fyller den extratiden med något meningsfullt. Själv försöker jag bara sova. I brist på sömn, åtminstone få vila :)

    SvaraRadera