måndag 24 juni 2013

Semester - dag 1

Tänk: i dag är det sex månader till julafton! Ja, ja! Jag vet att det är som att svära i kyrkan att nämna något så avlägset som vinter, just nu när vi ska vara så otroligt glada och positiva för att det är sommar! Denna kravfyllda tid på året då dagarna ska fyllas med UPPLEVELSER så att man har något att prata om när man kommer tillbaka till jobbet. Huset ska målas, ute såväl som invändigt, trädgården prunkna i perfektion, grillfesterna avlösa varandra, dans på bryggan, långa lata dagar på stranden, utlandsresa med extra allt; träning, kultur, shopping och fantastiska mat-och vinupplevelser och nog finns det väl utrymme för en liten självförverkligande kurs i krokimålning eller andeutdrivning!? Och alla under året samlade romaner och biografier som ska läsas i hängmattan!
Jag säger det direkt - jag har inte tillräckligt många semesterdagar för att hinna med allt detta som förväntas av mig!

I dag var min första semesterdag på " träningslägerveckan". Hela dagen har goa T och jag tillbringat på Österlen. En traditionsbunden roadtrip med strikt vägdragning. Vissa måsten längs vägen, men även lite nya avstickare. I dag hamnade vi i Ystad där vi passade på att köpa varsitt par skor på rea före lunch. Lunchen var en smarrig räksmörgås på Bäckaskogen och om inte parkeringstiden gått ut hade vi kunnat sitta kvar i trädgården hela dagen! Kaffe på maten togs på stranden. Det är något visst med hav, himmel och horisont. Jag tröttnar aldrig på att titta ut över havet! Det är så vilsamt och svindlande när blicken försjunker i horisonten och tankarna kommer i samklang med vågornas oavbrutna rullande mot stranden. Man kan bli religiös för mindre :-).

I morgon är en annan dag. Ledig den också. Helt oplanerad och det är så jag tycker en semester ska vara. Att få vakna i sin egen takt, äta lång frukost och om andan faller på; starta upp ett lagom arbetskrävande projekt. Eller helt enkelt bara skrota runt hela dagen. Sitta och titta på när maskrosorna utvecklas och höra hur gräset växer. Jo, visst hade det varit härligt! Men i morgon är det några vändor till återvinningstationen, lite matinköp, ett besök på biblioteket och fixande av kort till förnyelsen av mitt körkort. Sa någon semester?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar