söndag 15 juni 2014

När verkligheten skakas om litegrann

Fem kvinnor - ett medium. Åtminstone en av oss MYCKET skeptisk till hela saken. Men, som man brukar säga "curiosity kills the cat" (faktiskt ovanligt välvald aforism...), så ska man bli övertygad i sin övertygelse om att det inte går att få kontakt med dem som passerat till "den andra sidan" så får man våga ställa upp.
Inget hokus pokus, utan ett vanligt rum, en vanlig kvinna i jeans och tröja, en ordinär svensk fika med köpekakor och så då vi fem. Det började med att hon förklarade hur det gick till och förklarade att hon inte bestämde vem som eventuellt skulle dyka upp och vad de skulle säga. Hon talade inte om död eller sjukdomar eller gav några lottorader (faktiskt en besvikelse...). Jag var förberedd på att hon skulle slänga ur sig ett namn eller ge en allmän beskrivning av en person som någon skulle tro sig veta vem det var och sedan utifrån svar och frågor fabulera fritt och allmängiltigt. Så gick det inte till...
Hon vände sig till en av oss och hade helt fokus på henne i drygt en halvtimme. Hon talade om vem det var som pockade på uppmärksamhet, sjöng visor och drog ramsor och anekdoter som denna person kunde förknippa med t ex morfar. Jag var otroligt fokuserad på hur mycket information de andra gav under sina samtal. Detta för att kunna se om hon bara pratade runt deras egna avslöjanden, men det fanns inga sådana tecken överhuvudtaget. Tvärtom var det nästan som hon föredrog att man bara nickade eller skakade på huvudet åt det hon sa. I vissa fall stod hon på sig väldigt och menade att vi skulle lyssna på våra inspelningar i lugn och ro för även om vi inte förstod vid det tillfället så skulle allting få sin förklaring med tiden.
När det blev min tur så förstod jag direkt att min mormor och man var med oss. Jag tänker inte gå in på vad hon sa mer än i generella ordalag, men om det är manipulation så måste jag säga att hon är otroligt skicklig! Hon återgav händelser och saker som hon omöjligt kan känna till om mig och min relation till min man respektive min mormor. Mina vänner vet ju en del och de blev lika förvånade som jag själv...
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro! Men min världsbild har skakats om rejält och min naturvetenskapliga fyrkantiga världsbild kantrar något måste jag erkänna. Tiden får utvisa om det hon sa om framtiden stämmer, men det hon sa om mormor och min man var klockrent. Jag kan även tala
om att det var inte ett dugg obehagligt eller skrämmande. Däremot blev vi alla fem totalt utmattade efteråt samtidigt som vi kände ett inre lugn och, åtminstone jag, en rejäl energikick som slog till dagen efter. Fortsättning lär följa! Det är jag övertygad om...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar